CEO Rubin Ritter i Zalando mener at tiden er inne for at motebransjen går over på nett.
CEO Rubin Ritter i Zalando mener at tiden er inne for at motebransjen går over på nett.

Zalando styrker plattformstrategien

Også Zalando merker pandemien og kunngjorde i dag at de styrker sin plattformstrategi. I Q1 opplevde de høyere bruttomargin, men svakere bunnlinje.

Publisert Sist oppdatert

Zalando har lagt fram foreløpige, ureviderte regnskapstall. Bruttomarginen for Q1 steg fra 13,1% i fjor til 14,3% i år. Men driftsresultatet (EBIT) svekket seg fra minus 90 millioner EUR i fjor til minus 110 millioner for Q1 i år som resultat av lavere omsetningsvekst og en nedskrivning av varelageret på 40 millioner EUR grunnet reviderte salgsprognoser for inneværende sesong.

Zalando kunngjør at de har satt i verk kostnadsbesparelser på 350 mill. EUR for inneværende år, 250 mill. innen markedsføring og overhead, og 100 mill. i kapitalkostnader.

Totalt hadde Zalando over én milliard EUR i kontanter ved utløpet av mars, noe som gir investeringsevne også i de utfordrende tidene.

Endelige kvartalstall presenteres 7. mai.

Satser sterkere på partnere

Zalando er Europas største netthandelsaktør i motebransjen. I dag kunngjorde de at de i år vil styrke sin plattformsatsing. Mer enn én million produkter ble solgt gjennom partnerprogrammet i påsken, men enn en dobling fra i fjor.

Zalando skriver at de har kommet opp med nye løsninger som lar partnere knytte seg til deres plattform enklere og dra nytte av de 32 millioner aktive kundene (+17% på ett år).

Bedre vilkår

Fram til utgangen av juni tilbyr Zalando sine partnere raskere oppgjør, slik at likviditeten bedres for de som trenger det.

Zalando lover i tillegg små og mellomstore partnere bedre synlighet på plattformen.

– Tiden inne for å gå på nett

CEO Rubin Ritter uttaler:

– I løpet av de siste ukene har vi tatt action for å beskytte våre ansatte fra effektene av koronaviruset. Framover vil vi konsentrere vår innsats og investeringer til å akselerere plattformstrategien gjennom denne krisen. For motebransjen er tiden inne for å gå over på nett. Vi kan utgjøre forskjellen ved å støtte våre partnere slik at de kan oppnå vekst på vår plattform.