Zara vokser, inn i 106 nye land
Motegiganten Zara lanserer nettbhandel i 106 nye markeder gjennom en ny global plattform. Merkevarekolleksjonen blir nå tilgjengelig i til sammen 202 land.
Det fremgår av en pressemelding fra eierselskapet Inditex. Netthandelen vil bli utvidet ytterligere i månedene som kommer: Inditex’ styreleder og adm. direktør Pablo Isla har kunngjort at alle åtte av Inditex-konsernets merkevarer vil være tilgjengelige online over hele verden innen 2020.
Fra i dag er Zaras kolleksjon for kvinner, menn og barn tilgjengelig på totalt 202 markeder med den integrerte butikk- og online-plattformen. Før ekspansjonen hadde Zara butikker i 96 land, med netthandel i 49 av dem.
De fleste av de nye markedene er i Afrika og inkluderer Angola, Elfenbenskysten, Senegal og Ghana. Nettbutikken gjør også sin debut i Karibia og Indonesia.
Globalt tilgjengelig innen 2020
Ved åpningen av Zaras flaggskipbutikk på Corso Vittorio Emanuele i Milano i september bebudet Pablo Isla, at "alle Inditex-merker vil være tilgjengelige online hvor som helst i verden innen 2020".
Det innebærer at netthandelen blir utvidet de kommende månedene, inkludert de markeder hvor Zara allerede har butikker. Her vil det bli utviklet lokale netthandelsplattformer.
Fra i dag finner kundene alle Zara-kolleksjoner på den nye plattformen https://www.zara.com/ww/
Zara oppfattes som H&Ms nærmeste konkurrent.