Kronikk:
Kjetil Vågen og Ine Møllegaard i advokatfirmaet CLP DA, skriver om en retailkjede som har brutt fristen for informasjonskrav etter åpenhetsloven.
CLP/Montasje Retailmagasinet
Åpenhetsloven – gebyrer – frist for svar på informasjonskrav
Saken er det første tilfellet der Forbrukertilsynet ilegger en virksomhet overtredelsesgebyr for brudd på åpenhetsloven.
Artikkelforfattere er
advokat/partner Kjetil Vågen og advokatfullmektig Ine Møllegaard i
advokatfirmaet CLP DA
Advokatfirmaet CLP bistår nå en
retail kjede som har mottatt vedtak fra Forbrukertilsynet om gebyr tilsvarende
0.5% av omsetningen for brudd på åpenhetsloven. Gebyrets størrelse er NOK 450
000. Etter advokatenes kunnskap er dette første sak i Norge som angår vedtak om
gebyr etter åpenhetsloven.
Kort om saken:
- Retailkjeden har i kun to tilfeller svart for
sent på informasjonskrav etter åpenhetsloven. Lovens utgangspunkt er svarfrist
på 3 uker.
- I vedtak av 25. september 2024 fra Forbrukertilsynet er
retailkjeden ilagt gebyr tilsvarende 0.5% av omsetningen. Vedtaket blir
klaget inn til Markedsrådet.
- Ved gjentatte overtredelser av blant annet
fristovertredelse for svar på informasjonskrav, kan det ilegges et
overtredelsesgebyr. Ved fastsettelse av gebyrets størrelse skal det legges vekt
på overtredelsens grovhet, omfang og virkninger.
- Forbrukertilsynet er av den oppfatning av at vilkåret
til "gjentatte overtredelser" er oppfylt ved to tilfeller av
at en part ikke har svart innen svarfristen på tre uker etter åpenhetsloven.
Forbrukertilsynet er av den oppfatning av at et gebyr tilsvarende 0.5% av
omsetningen til foretaket / NOK 450 000 er rimelig ut fra en vurdering av overtredelsens
grovhet, omfang og virkninger.
- Dersom denne saken skal lage presedens for Forbrukertilsynet
behandling av overtredelse av frist for svar på innsynskrav etter
åpenhetsloven, vil vi anta at svært mange selskaper vil ha risiko for gebyrer.
Retten til informasjon følger av åpenhetsloven § 6, som
hjemler at "enhver" har "rett på informasjon fra en
virksomhet om hvordan virksomheten håndterer faktiske og potensielle negative
konsekvenser". Henvisningen til "enhver" betyr at alle kan
fremme slike innsynskrav. Retten til informasjon omfatter både generell
informasjon, og informasjon knyttet til særskilte varer eller tjenester som
virksomheten tilbyr. Antallet henvendelser for innsynskrav til enkelte
virksomheter kan bli stort og tid krevende for selskapene å håndtere.
Det er ikke nødvendig at informasjonskravet viser til
åpenhetsloven, så lenge det bes om informasjon innenfor åpenhetslovens
virkeområde. Virksomheter plikter å besvare informasjonskravene innen rimelig
tid og senest innen tre uker etter at informasjonskravet er mottatt.
Det følger av åpenhetsloven § 14 at Forbrukertilsynet "kan"
ilegge overtredelsesgebyr på opp til 4 % av virksomhetens årlige omsetning ved
"gjentatte overtredelser" av blant annet plikten til å besvare
informasjonskrav. Dette i motsetning til tilfeller der det "skal"
ilegges overtredelsesgebyr. Loven åpner med dette for at Forbrukertilsynet selv
kan vurdere om det skal ilegges overtredelsesgebyr i hver enkelt sak. Forbrukertilsynet
er av den oppfatning at to tilfeller av brudd på frist til å svare på innsynskrav,
er tilstrekkelig for at det må ilegges overtredelsesgebyr. Vi er ikke enige i
Forbrukertilsynets vurdering av denne saken.
Saken er det første tilfellet der Forbrukertilsynet ilegger
en virksomhet overtredelsesgebyr for brudd på åpenhetsloven. Vedtaket gir for
første gang et inntrykk av den praktiske håndhevingen av åpenhetsloven, og
hvilket bøtenivå virksomheter kan risikere dersom de ikke har på plass et
tilstrekkelig system for håndtering av informasjonskrav etter åpenhetsloven.
Det følger av vedtaket, at Forbrukertilsynet mener det er
nødvendig å ilegge et overtredelsesgebyr i denne saken. Forbrukertilsynet
understreker at dette blant annet er for å signalisere at praksisen til selskapet
ved behandling av informasjonskrav er utilstrekkelig i henhold til lovens krav.
Vedtaket tydeliggjør også at Forbrukertilsynet har en
forventning om at ansatte i virksomheter som mottar informasjonskrav har
tilstrekkelig kompetanse til både å identifisere informasjonskrav og besvare disse
innen lovens frist. Manglende overholdelse av dette kan dermed medføre svært
høye overtredelsesgebyr.
Vi ser likevel at mange virksomheter ikke har på plass
tilstrekkelige rutiner og kompetanse hos ansatte. Dette medfører risiko for at
informasjonskrav ikke identifiseres, og dermed ikke besvares innenfor fristene
som følger av åpenhetsloven.
Vi anbefaler derfor at virksomheter som er underlagt åpenhetsloven
gjør en gjennomgang av interne rutiner og en vurdering av kompetansenivået
blant ansatte som kan motta henvendelser, for å vurdere om det er behov for
endringer i lys av risikoen for overtredelsesgebyr.
Forbrukertilsynets vedtak blir klaget inn for Markedsrådet.