Kronikk: Amazon kan være redningen for norske forhandlere som sliter
Korona har skapt en massemigrasjon av fysiske butikker som skal over på nett. Norgessjefen i Dynamicweb mener at egen nettbutikk alene ikke er en sikker suksessoppskrift i dag, men at Amazon kan blir livredningen mange norske forhandlere trenger.
Av Steffen Breen, norgessjef i Dynamicweb
4 av 10 netthandelskunder i USA, Tyskland og Storbritannia gjennomfører sine kjøp via Amazon. Om den amerikanske IT-kjempen bare når halvparten så gode tall i Norge når de kommer hit, betyr ikke det bare nesten 700 000 norske kunder, det betyr også en sårt trengt livredning til flere norske forhandlere som sliter i dag.
Det er mye som tyder på at Amazon kommer til Norge i løpet av 2021, og det vil garantert påvirke det norske markedet.
Ifølge den seneste medlemsundersøkelsen fra NHO Service og Handel svarer så mye som 45 prosent av bedriftene at de merker svakere likviditet og redusert omsetning i varehandelen som følge av koronakrisen. I tillegg viser undersøkelsen at 11 prosent av handelsbedriftene frykter konkurs.
Markedet skriker etter gode løsninger som gir forhandlere fleksibilitet og forutsigbarhet i sin nye online-tilværelse. Det kan Amazon bidra med. En bedre mulighet til å få vist frem og solgt sine produkter til kunder i og utenfor Norge skal vi lete lenge etter. Amazon har nemlig all den trafikken og logistikken du trenger, og som du ikke nødvendigvis klarer å få til like raskt på din egen nettside.
Det er nettopp Amazons inntjeningsmodell som kan være avgjørende for flere norske forhandlere. De tar kun betalt €39 i måneden og en prosentandel av salget en forhandler faktisk gjør. Det vil si at det koster mindre enn en hårklipp å ha varene sine utstilt for salg på Amazon.
I motsetning til markedsføring og nyansettelser, som for mange som sliter i dag kan være en risikofylt investering, er Amazon en sikker investering du vet du får avkastning på. Noe jeg mener er en luksusvare i disse tider. Spesielt også siden mange føler de må bruke mye penger på markedsføring for å i det hele tatt fortelle omverden at deres produkter kan fås kjøpt på nett.
Norsk nettbutikker bør ta stilling til Amazon, nå
Dynamicweb er ledende i Europa på å utvikle og vedlikeholde virksomheters tilstedeværelse på nett. I dag har de over 5 000 kunder og drifter over 12 000 nettsider og butikker. Under koronapandemien har de opplevd en ekstrem økning av henvendelser fra forhandlere.
Helt siden viruset kom til Europa har henvendelsene økt med godt over 30 prosten. Flesteparten er fysiske aktører som har sett sitt snitt til å komme seg på nett. Vår oppgave er å ruste disse med de nødvendige verktøyene for et langt og godt liv på nett. Det betyr også å forberede dem på at Amazon kommer til å bli en del av deres hverdag, enten som konkurrent eller egen salgskanal.
Ga økt og internasjonalt salg over natten
Norske forhandlere som skal på nett bør ta stilling til om de skal også hoppe på Amazon-toget allerede nå.
Vår erfaring fra Sverige, hvor Amazon nettopp gjorde sitt inntog, er at de forhandlerne som var raske med å komme seg på Amazon fikk et stort konkurransefortrinn og økte salget sitt betraktelig over natten. Ikke bare til svenske kunder, men også utover i Europa. Det samme gjelder i Tyskland og Storbritannia hvor forhandlere som typisk har slitt med salg fra egen nettside i koronatider har klart å selge unna mye av varelageret gjennom Amazon. Det viser at man ikke drukner i Amazonjungelen, nettopp fordi kundegrunnlaget er enormt og at søkene presise.
Vi anbefaler alle norske forhandlere som sliter med nettsalget sitt i dag om å se på strategien sin og hvilke behov de har. For de aller fleste kan Amazon være et svært godt supplement. Lærdommen fra de andre landene er at det lønner seg å hoppe på dette toget tidlig.