– Et kvantesprang for belysning på kjøpesenter
– Vi ønsker at Moa skal fremstå som et av de flotteste kjøpesentrene i landet, og det preget byggingen av «Nye Moa Syd» . Vi er stolte over resultatet og følte at vi traff godt, sier Geir Garte.
Før jul skrev vi om utvidelsen og oppgraderingen av Amfi Moa.
Senteret i Ålesund er blant Norges største kjøpesentre med en omsetning på 2,5 milliarder. Senteret ble betydelig utvidet med åpningen av Moa Syd for to år siden.
Geir Garte er prosjektsjef i Olav Thon Gruppens utbyggingsavdeling og jobber med næringsbygg og kjøpesentre i hele Norge og Sverige. Han har tjue års erfaring med utbygging av kjøpesentre og har vært involvert i 30-40 prosjekter. Følgelig har han tilegnet seg kunnskap om bygging og drift av kjøpesenter. Herunder om belysning som har fått økt fokus de senere årene.
– Vi er mer bevisste nå enn noensinne på betydningen av belysning. Belysning er viktig både med tanke på energi og opplevelse, påpeker Garte.
Kvantesprang
I høst ble Moa Syd nominert til prisen Norsk Lyspris 2020 i kategorien "Beste innendørsprosjekt", i tøff konkurranse med statlig finansierte prosjekter med store rammer.
Moa Syd vant ikke prisen, men fikk hederlig omtale og diplom. I nominasjonen het det blant annet: "Gjennom bevisst belysning av rommets flater og et godt integrert styringssystem er det utviklet et belysningskonsept som bygger på tre grunnpilarer: Romfølelse, livskvalitet (brukeropplevelse, funksjon) dempet eksklusivitet hvor oppfyllelse av brukerens behov alltid settes i sentrum."
– Belysningen på Moa er et stort skritt videre i forhold til annen belysning på norske kjøpesentre de senere årene, fastslår Garte.
Større rammer
Ramsøskar var interiørarkitekt i prosjektet. Inspirasjon for selve grunnbelysningen ble hentet blant annet fra flyplassen på Gardermoen, hvor Ing. Per Rasmussen As (nå Asplan Viak) ved Erlend Lillelien var engasjert som rådgiver.
Det ble brukt godt med tid på prosjektet, også belysningen, med perspektiver og simuleringer for fasadebelysning, innvendig belysning i fellesarealer, toalettavdelingene, spesialdesignet lys i trapper, parkeringshus og brua mellom sentrene.
– Entreprisekostnaden for prosjektet kom heldigvis under våre budsjetterte kalkyler, noe som gjorde at vi fikk noe økte rammer, som kom belysning, design, interiør og utvendige fasader til gode, forteller Garte.
Opplevelse og varetrykk
Den generelle belysningen på Moa består av spot'er som ligger skjult. I tillegg kommer dekorbelysning, eksempelvis store kuler i fellesarealene og integrert belysning i trapper. Disse bidrar med lys, men det er vel så viktig at de ser flotte ut.
Slike dekorkuler ble også brukt på Lagunen som reåpnet høsten 2017. Moa tok med seg disse kulene og mørke himlinger, men utviklet belysningen videre.
– Kunden skal ikke se belysningen. Den skal bare være der og gi god opplevelse i fellesarealene, men ikke ta fokus fra det som er viktigst, nemlig det som foregår i selve butikklokalene, understreker Garte.
Han peker videre på at belysning skal være nøktern med hensyn til antall lux, riktig blending og lystemperatur. Samt at lyset kan styres gjennom SD-anlegg, tidsstyring og styrke.
LED gir store fordeler mot gamle glødelamper.
Prosjektsjef Geir Garte tror at andre kjøpesentre vil komme etter på belysning i årene framover.