På Sotraplassen var det før parkering. Nå er det grøntareal, lekeområde for barn, uteservering m.m.Sartor Storsenter
Bærekraft på flere plan hos Sartor
Sartor Storsenter på Straume vest for Bergen er en av finalistene til Bærekraftprisen på Kjøpesenterkonferansen. Sartors langsiktige og fundamentale måte å drive bærekraftig senterdrift på, har tydeligvis imponert juryen.
Senterdirektør Thomas Skålnes bekrefter at han er glad for
nominasjonen, men senterledelsen på Sotra vet fortsatt ikke hvilke konkrete
momenter det var som fikk juryen til å utnevne dem som finalist.
– Vi regner med at det er vår langsiktige og fundamentale
måte å drive med bærekraftig senterdrift på. Vi tar samfunnsansvar, sier han
til Retailmagasinet.
Skålnes understreker at bærekraft er noe de har jobbet med
over tid. Sartor har nedfelt i sine styringsprinsipper at bærekraft og
samfunnsansvar er en del av deres forpliktelser, bl.a. til FNs bærekraftmål.
Kystbygarasjen
På Sartor er det bygget en stor underjordisk garasje over
åtte plan med plass til over 1.400 biler. Med den har man oppnådd flere
gevinster, bl.a. betydelig frigjort areal på gateplan til grøntareal, åpne
plasser og gågater.
I garasjen er det byttet ut til LED-belysning, noe som i seg
selv ikke er oppsiktsvekkende. Men i Kystbygarasjen ble det gjort annerledes og
på en mer bærekraftig måte:
– En vaktmester spurte om det ikke var mulig å beholde
armaturen og kun bytte innmaten til LED. Det vanlige har jo vært å bytte ut
alt. I samråd med Bravida og lysdesigner Thorn kom vi fram til at vaktmesterens
forslag var mulig å gjennomføre, forteller Skålnes.
LED-lys har et betydelig høyere lysutbytte, noe som gjør at
senteret kun trenger å kjøre 2/3 av belysningen, mot 3/3 som før. Fra 2021 til
2023 ble energiforbruket redusert med 44%, hele 500.000 kWh årlig.
Senterledelsen er meget fornøyd med strømforbruket er omtrent halvert. Anlegget
ble nedbetalt på under to år.
Stedsutvikling
Senterdirektøren presiserer at bærekraft ikke bare dreier
seg om klima og miljø, men også om stedsutvikling.
– Da Sartor var bygget, var ikke området urbant. Siden er
det blitt bygget mye rundt senteret, og vi på senteret bidrar til
sentrumsutviklingen. Våre innspill til stedsutviklingen blir positivt mottatt i
kommunen, sier Skålnes.
Arkitektfirma Vill Urbanisme har bidratt med å utforme
visjonen for perioden 2019-2045 med tittelen Bærekraftige Straume.
På utsiden av senteret var det tidligere sauebeite. Her er
det nå laget en flott park med 600 meter gangveier. Fjøset er bygd om med gjenbrukte
materialer hentet fra butikker på senteret.
Bærekraftig energi
Et nærvarmeanlegg i bunnen av Kystbygarasjen, Sartor
Nærvarme, gir varme om vinteren og kjøling om sommeren, både for kjøpesenteret
og omkringliggende bygg.
De har boret 166 energibrønner i 200 meters dybde. Derfra
kommer vann med temperatur på 7 grader.
– Det girt oss stabil bærekraftig energi til en forutsigbar
kostnad. Me av det vi har oppnådd på Sartor, kan overføres til andre
kjøpesenter, forteller Skålnes.
Returvarme brukes til å holde gangarealer isfrie.
Senteret fikk BREEAM In-Use som et av de første
kjøpesentrene i landet.
– Vi har kartlagt mye og skaffet oss god oversikt over
bygningsmassen, og laget en plan for videre bærekraftig utvikling.. Dermed har
vi også lagt et godt grunnlag for resertifiseringen i 2026, sier Skålnes.
Tilbud til unge og eldre
Sartor har et bredt spekter av tiltak og aktiviteter som gir
dem en bærekraftig profil inn samfunnsansvar og sosialt engasjement.
Basecamp Sotra er en «drop in» møteplass for ungdom på 13-20
år. Målgruppen er ungdommer som oppholder seg mye på senteret og som ikke
deltar i organisert ungdomsarbeid.
– Dette er et forebyggende tiltak for ungdom som mangler
organiserte miljøer og som bl.a. er i faresonen for å havne i rus. I tillegg
har vi bidratt med arbeidstrening, sier Skålnes.
Sartor har også tilbud til de eldre, eksempelvis et
seniorsenter som er en sosial møteplass og har tilbud om tjenester, aktiviteter
og reiser.
Senterdirektøren nevner ytterligere noen tiltak på senteret:
- Til Krafttak mot kreft har Sartor bidratt selv og
organisert innsamlinger som har gitt flere millioner kroner de siste årene.
- Sartor har etablert både et demenskor og allsang for alle.
Sistnevnte avholdes hver torsdag i kinosalen og er blitt så populært at noen må
sitte langs veggene.
Reduserte felleskostnader
Thomas Skålnes nevner også at deres tiltak for å redusere
felleskostnadene bidrar til økt bærekraft. I 2019 fikk Sartor mye omtale for
hvordan de hadde fått ned felleskostnadene med 30% på ett år, også her i
Retailmagasinet.
– Lave felleskostnader bidrar til økt bærekraft. Det blir
færre skifter av leietakere, noe som gir besparelser både for kjeden og på det
menneskelige plan for de butikkansatte, avslutter Thomas Skålnes.