Tydelig posisjon: Steen & Strøm Magasin har et stort markedsområde med sin beliggenhet i Oslo Sentrum. Et stort markedsområde åpner for mange aktører, og det åpner for stor bredde i tilbudet. Fordi mange nisjer blir store nok. Når det er mange konkurrenter, blir det viktig å skille seg ut. Steen & Strøm har valgt seg ut et premiumsegment, forsterket av beliggenheten. Området har størst tetthet i Norge av butikker i luksussegmentet.Foto: Nils Vanebo
Butikkmiks og konkurrenter
Denne tredje artikkelen i serien om butikkmiks handler om konkurransen. Om de alternativene du deler markedet med og som kan erstatte ditt produkt og dine tjenester.
De tre viktigste tingene for at et kjøpesenter eller
handelsområde skal lykkes er tilgjengelighet, størrelse og butikkmiks. Selv om
vi er enige om at butikkmiks er vesentlig, er det lite forskning som gjøres på
dette området. Det finnes noen artikler fra USA og noen få masteroppgaver gjort
i Skandinavia.
Dette er den tredje i en serien som
skal ta for seg ulike aspekter av temaet butikkmiks. Artiklene gir seg ikke ut
for å være forskning, men så langt som mulig faktabasert.
Mens den første artikkelen tok for seg butikkmiks overordnet,
derav størrelser og begreper knyttet til det, tok den andre artikkelen for seg
markedet. Markedet som det geografiske området hvor man kan hente kunder.
Handelsområdets, kjøpesenterets eller butikkens nedslagsfelt. Når du kjenner markedet,
kan du beregne kjøpekraften. Både totalt og innen vare og tjenestegrupper. Du kan
også hvem man andre deler markedet med og studere nærmere de som bor i dette
området.
Et hvilket som helst kjøpesenter, handelsplass, eller et
sentrumsområde konkurrerer, de konkurrerer til og med på to områder. To områder
som hvor resultatene gjensidig påvirker hverandre. Det ene området er opplagt,
at kjøpesenteret forsøker å tiltrekke seg kunder. Men for å få til det, må de
lykkes2 på det andre området, å med å få de riktige butikkene. De riktige
butikkene må til for at kundene skal velge ditt senter, og kundene må til for
at butikkene i senteret skal lykkes. Jeg skal komme inn på begge to. Hva som er
riktige butikker, avhenger av hvilket marked du har og hvem konkurrentene er.
Ta nærmarkedet først
Alle kjøpesentre burde primært sikre seg sitt nærmarked. Det er
det som er enklest å forsvare. Det igjen gir klare føringer for deler av senterets
innhold. Skal du betjene et nærmarked på en god måte, må du dekke opp en så
stor del som mulig av det daglige behovet til de som bor i tre kilometers
radius til senteret. Her vet du antallet og du kan lett beregne en skjematisk
kjøpekraft innenfor de mest aktuelle bransjene. Og totalt. Prioriteringen vil ofte
nok være å dekke de største bransjene.
Så tar vi resten
Hva kjøpesenteret skal inneholde ut over et basisutvalg for å
hegne om lokalmarkedet, handler blant annet om befolkningstetthet og
konkurransebilde. Ofte er mange av kortene gitt. Kjøpesenteret er allerede
bygget. Plassering, størrelse, posisjon og infrastruktur. Da står valget mellom
å utnytte de mulighetene du allerede har eller forsøke å skape bedre muligheter.
Konkurransen om kundene
De færreste kjøpesentre ligger slik til at de ikke har
konkurranse. At deres kunder ikke har noen alternativer. Det gjelder bare for noen
få områder i landet og da er det ofte så lite kundegrunnlag at det ikke er aktuelt
å etablere flere butikker. En enkelt dagligvarebutikk trenger i snitt omtrent
1.500 kunder. De andre bransjene langt flere. I Norge er det mellom 400 og 600
kjøpesentre, avhengig av hvordan man teller. Det innebærer at det bare er
10.000 nordmenn per kjøpesenter – eller sagt på en måte - det er nesten en
kvadratmeter kjøpesenter til hver av oss.
Selv om vi har veldig spredt befolkning i Norge, sammenlignet med
andre land, bor 80 prosent av oss i byer og tettsteder. For å få tilstrekkelig med
kunder ligger derfor kjøpesentrene ujevnt fordelt. Høyest tetthet der det bor
flest mennesker og spredt der det bor få.
Denne dynamikken gjør at de fleste butikker, enten de ligger i en
sentrumsgate, på et kjøpesenter eller i et handelsområde har flere
konkurrenter. De alle fleste nordmenn har flere kjøpesentre å velge mellom
innenfor rimelig avstand. Og når kunden har det valget er det også konkurranse.
Konkurransestyrke
Om du benytter en gravitasjonsmodell for beregning, som blant
annet Prognosesenteret, er det tilbudets styrke som vurderes. Om ditt tilbud er
sterkere enn konkurrentens, vil kundene komme til deg. Om tilbudene er like,
vil avstanden avgjøre. Ganske logisk i teorien, men litt mer komplisert i
praksis. Det kan beregnes ned på desimalen, hva er det som skaper styrken?
Konkurranse (økonomi)
Sameksistens mellom bedrifter eller andre tilbydere av varer eller tjenester, i markeder med begrensede salgs- eller vekstmuligheter.
Til tross for nedgang har senteret klart seg godt.
Fra et norsk kjøpesenter 2022
Styrken til et handelssted oppstår enten når tilbudet er større, bedre
eller annerledes. Større har vist seg å være en ubetinget fordel. Kundene søker
til det stedet med størst utvalg. Selv om du oftest bruker det nærmeste
kjøpesenteret, vil du noen ganger bruke det største senteret. Om du skal ha noe
spesielt eller vil oppleve noe annet. Derfor vil det største senteret både være
nummer en i sitt nærområde, men ofte også nummer to for alle som bor i markedsområdet.
De største sentrene er ofte slik plassert at de har det største
markedsgrunnlaget. En annen fordel for de store sentrene er at antallet
butikker gjør at de kan konkurrere i flere kategorier og dermed får et større
potensial enn sine konkurrenter. Eksempelvis; har du bare dagligvare
konkurrerer du om 40 prosent av detaljhandelsmarkedet i ditt nedslagsfelt. Har
du kles- og skobutikker også konkurrerer du om 10 prosent til. Med hjem og
interiørbutikker ytterligere 15 prosent. Totalt inneholder handelen omtrent 60
ulike kategorier du kan konkurrere om, men de fleste av disse er små og øker
ditt potensiale med under en prosent av markedet. En annen fordel ved å mange
kategorier, er at du også konkurrerer på kombinasjoner. At du kan gjøre kunden
mer effektiv ved å løse alt på ett sted.
Bredde og dybde
Den beste beliggenheten for et kjøpesenter i Norge er ennå ikke tatt.
Bjørn Helge Nygaard i Prognosesenteret.
Til tross for at det er 60 detaljhandelsbransjer å velge mellom og
de største sentrene har opp mot 200 leietakere, har de alle valgt bort mer enn
20 bransjer. I stedet for en komplett bredde velger de dybde (flere
alternativer i hver bransje), tjenester, opplevelser og servering. De satser på
større markedsandel i de kategoriene de velger fremfor å velge alle kategorier.
At et senter er bedre enn et annet, er ofte litt subjektivt. Men
det finnes noen klare kriterier. Det er helt klart kvalitetsforskjeller i
handel. Noen bransjer er bedre enn andre. Til å fornye seg og følge sesong og
trender. For å tiltrekke seg kunder og til å skape langsiktig lønnsomhet. Det
samme gjelder innen de ulike bransjene. I hver bransje er det noen som leder,
noen som følger og noen som taper. Det er også slik at de med god lønnsomhet
har ressurser til å fornye og forbedre seg, mens andre har vanskelig likviditet
og nok med å få betalt husleie og lønn.
Kvalitet, relevans og differensiering
Også innen kjedene er det forskjeller. Om en kjede har fire
butikker i et markedsområde, er de sjelden helt like. Som regel er den ene litt
større, har litt bredere vareutvalg/avdelinger og får nyhetene først og flere
av de mest populære varene. En annen litt oversett forskjell på butikker er
ledelse. Det er ikke noe butikkonsept i Norge som er så sterkt at
butikkledelsen har betydning for omsetning. Det er mange eksempler på at et
butikksjefsbytte, gir 40 prosent utslag på omsetningen. Opp eller ned. Og på
kort tid.
Men bedre handler også om relevans. At butikkene passer med dine
kunders økonomi og preferanser. Riktig ett sted, kan være får dårlig et annet
sted. Med forskjellig kundebase. Det er tema for neste artikkel.
Bedre enn konkurrenten innebærer derfor at den utleieansvarlige i
kjøpesenteret også har et stort spillerom selv når bransjeandelen er bestemt. Alle
faktorer er ikke like enkle å påvirke, særlig når du kommer ned på personnivå.
Men det er kjent at butikksjefer ikke bare tenker på kjede når de søker en
jobb, men at kjøpesenteret også spiller inn. Mange stolte butikksjefer nevner
senternavnet først når du spør hvor de jobber.
Den tredje muligheten er å være noe annet, være annerledes. Særlig
i områder med mange kjøpesentre, ser vi at noen forsøker å være noe annet, i
navnet eller i virkeligheten. Steen & Strøm markedsfører seg som Department
Store. Det peker bakover i tid, mot det urbane og mot eksklusivitet. Alna er et
bransjesenter. Selv om de finner de fleste butikkene også i andre kjøpesentre,
skaper det inntrykk av ekspertise og smalere nisjer. Manglerud senter er det trivelige nærsenteret. Og spiller dermed på atmosfære og nærhet.
Konkurrentene og de andre konkurrentene
Det letteste når du skal finne dine konkurrenter er å liste opp de
nærmeste tre-fire kjøpesentrene og sette de på konkurrentoversikten. Men bildet
er mer komplekst enn som så. På den ene siden er det ikke sikkert alle de
konkurrerende sentrene er like viktige, og de er uansett ikke de eneste
konkurrentene. Kjøpesentre konkurrerer med andre kjøpesentre, men de
konkurrerer også med handelsparker og bysentra. Og butikkene i kjøpesentrene
konkurrerer med tilsvarende butikker på utsiden. Noen konkurrerer mot
grensehandelen og noen mot utenlandshandelen. Og alle konkurrerer med
netthandelen. Dette kompliserer valget av butikker. Men har du valgt deg ut
dine konkurrenter, kan du også finne ut hva du må være bedre på.
Konkurransen om butikkene
Selv om du har satt opp en oversikt over den perfekte butikkmiks, vil
det være langt mellom plan og måloppnåelse. Den ene årsaken finner du på
senteret. Siden de fleste butikkene har kontraktslengde på tre til fem år, vil
det kanskje være hver femte butikk man kan bytte ut hvert år. I praksis er det
langt mindre. Mange kjøpesentre bytter ut så lite som 3 prosent av butikkene i
året. Og når et lokale blir ledig må størrelse og plassering passe for det nye
riktige butikkonseptet.
Mange bransjer kutter ned på antall butikker. Dels fordi det frem
til nå har vært overetablering uten særlig tanke på kapasiteten i markedet og
dels grunnet bransje og kanalglidning. Og endret demografi. Har det blitt
bygget et nytt kjøpesenter eller et eldre har blitt utvidet har som regel kjeder
og lokale butikker stilt opp og etablert seg, selv om de allerede er i det
lokale markedet. Det kan være flere grunner til det, men det gjør at det mange
steder er mange lite lønnsomme butikker. Samtidig har netthandelen gjort
prisene transparente. Det gjør at det er vanskelig å ta særlig mer enn
konkurrerende butikker. Et tredje element er bransjeglidningen der kjeder med
effektiv logistikk tar varegrupper fra andre bransjer. Særlig varegrupper med
gode marginer. Ett av de tydeligste resultatene er at marginene i handelen faller.
Og mange kjeder får mindre mulighet til å subsidiere ulønnsomme butikker. Men
denne situasjonen har ofte to sider; det er noen som klarer å finne nye varer,
nye forretningsmodeller og ny vekst. Tallene ser vi i statistikken. Hvordan
delbransjer innen handelen vokser og etablerer flere butikker. Men det er ikke
sikkert at de ønsker seg de lokalene som ble ledig og det er ikke sikkert de
skal være på alle kjøpesentre.
…vi må tørre å gjøre ting som bidrar til å skille oss ut fra konkurrentene våre
Det gjør at konkurransen om leietakere handler om to ting; unngå å
miste butikker, eller miste færrest mulig. Den andre er å tiltrekke seg de nye.
Beviser i form av lønnsom butikkdrift er alltid et godt argument.
Butikkmiks er mer enn butikker
Vi har ikke så mange konkurrenter her, så jeg håper vi overlever.
Butikkmiks som begrep er såpass innarbeidet at det for
utenforstående er lett å tro at begrepet er dekkende. Kjøpesentrene er i
endring og tilpasser seg fortløpende. Det gjør at sentrene satser sterkere på
servering, tjenester og opplevelser. Og andre typer leietakere, som helse og
offentlige tilbud. Dels som et svar på redusert behov for butikkareal, men også
fordi tjenestemarkedet vokser raskere enn varemarkedet. Denne trenden har
pågått lenge, men endringen går ganske sakte. Fremdeles er 90 prosent av
kjøpesentrenes samlede omsetning handel og 10 prosent noe annet.
Grovmekanikk og detaljer
Om du vet størrelsen på markedet og hvilke andeler du kan ta av
deler og totalen, har du et godt grunnlag for en bransjemiks. Men for å fin-dimensjonere
bransjer og velge riktige butikker må du likevel kjenne kunden. Hvordan kundene
fordeler forbruket sitt avhenger av flere ting, men de viktigste er inntekt og
i hvilken type sted de bor. Ulike kundegrupper har også forskjellige
merkepreferanser. Det er tema for neste artikkel.