Rekruttering av franchisetakere: Engasjement og tilstedeværelse
ELON har høy etableringstakt og jakter etter franchisetakere til sine nye butikker. Cappa har erfaring i å se etter egenskapene som en fungerende franchisetaker må ha.
ELON er en relativt ny kjede i elektrobransjen og har utfordrerrollen overfor de to store kjedene i bransjen.
– Når vi snakker med kandidater, blir konseptet godt mottatt. De tror på at det kan lykkes, sier Solveig Kvam, senior rådgiver i Cappa, til Retailmagasinet.
Skalerbart
Hun er fornøyd med forarbeidet som ELON har gjort og beskrivelsen av hvordan kjeden skal utvikle seg framover. Konseptet er skalerbart og kan fungere både i større byer og på mindre steder. Størrelsen på stedet og tilgangen på lokaler spiller inn når arealet for den nye butikken skal fastsettes.
Lokal støtte
Historisk har ELON gjennom forløperen Euronics hatt god dekning av butikker i distriktene, men mindre i de store byene. Cappa skal finne franchisetakere både til byer og tettsteder.
– Det er en takknemlig jobb å snakke om franchisekonseptet og en forretningsmulighet i ELON. Vi starter en rekruttering med å gjøre oss kjent med det stedet det skal åpnes butikk. ELON har gjort en grundig analyse i forkant, forklarer Kvam.
Som regel er det lokalt bosatte mennesker det søkes etter. Det er en fordel at folk på stedet kjenner litt til personen som åpner butikk.
Som regel finnes en support-kultur hvor befolkningen ønsker å støtte den lokale handelsmannen, forteller Kvam. Det er alltid populært at det skapes arbeidsplasser lokalt.
Utveksling av informasjon
ELON så potensial til å starte butikk i Odda, og Cappa startet opp rekrutteringsprosessen i april i fjor, midt i den første korona-nedstengingen. Både presentasjon av konseptet, befaring av lokaler og intervjuer ble derfor gjennomført digitalt. Kvam presiserer at de har benyttet videomøter også før pandemien, for de har oppdrag i alle kriker og kroker i landet.
Hun beskriver prosessen:
– Vi håndterer henvendelser som kommer inn og leter samtidig aktivt i markedet etter kandidater. Når en franchisetaker skal rekrutteres, handler det i den innledende fasen i stor grad om utveksling av informasjon. Vi sender informasjon om caset slik at kandidaten får gjort seg opp en vurdering. De må vite hva de går til og kjenne på sin indre motivasjon.
– Hva avgjør valget av en franchisetaker?
– Som rekrutteringsselskap er vår jobb å bringe kvalifiserte og motiverte kandidater på banen. Summen av kompetanse, interesse for konseptet, økonomiforståelse og et genuint ønske om å drive butikk er nok det avgjørende, svarer Kvam.
I tillegg må en franchisetaker ha både vilje og evne til å finansiere.
– Kandidaten må være villig til å ta en risiko ved å gå inn med kapital. Det kan være følsomt å komme inn på privatøkonomi, men det er viktig å snakke om dette, påpeker Cappa-rådgiveren.
Det er ikke noe absolutt krav at kandidaten har retailerfaring fra før, men Cappa har sett at læringskurven blir brattere for dem som ikke har kjennskap til hvor sammensatt det er å drive butikk.
Engasjement og tilstedeværelse
Alltid faller noen kandidater fra underveis. Det kan være mange årsaker til det, og det kan være sammensatt av både økonomiske og mer private hensyn.
Samtaler må også gjøres med representanter fra kjeden før beslutning gjøres.
– Som franchisetaker er man på jobb hele tiden, om ikke alltid fysisk så er butikken din med deg – det er en livsstil. Vi er tydelige på at man må påregne å jobbe hardt og være mye til stede i driften i butikken, særlig de første to-tre årene. Vi ser etter kandidater med engasjement og evne til å spre glede til både kunder og ansatte. Mangler enten engasjement eller tilstedeværelse, begynner driften å halte, sier Kvam.
Noe ydmykhet må også til, det kan være en styrke lytte til råd fra erfarne retailfolk.
Kan ta tid
Rekruttering av franchisetakere skiller seg fra butikksjefer som skal ansettes. Prosessen tar som regel noe mer tid, all den tid du skal finne noen som er kvalifisert, motivert og har evne/vilje til å finansiere.
– Det kan ta noen uker eller betraktelig lengre tid, sier Kvam.
Til syvende og sist er det oppdragsgiver som treffer beslutningen.