Hans Jørgen Langeland og Stian Moen Dahle i Advokatfirmaet CLP redegjør for nye regler for bruk av "førpris" ved salgsmarkedsføring.Advokatfirmaet CLP
Nye regler om bruk av førpris i salgsmarkedsføring – en positiv endring for norske retailere?
Den 5. juni i år vedtok Stortinget norske gjennomføringsregler for EUs moderniseringsdirektiv, som blant annet inkluderer flere viktige endringer i markedsføringsloven og prisopplysningsforskriften. Blant de viktigste endringene er at det vil innføres eksplisitte regler om bruken av såkalt "førpris" ved salgsmarkedsføring. De nye reglene vil tre i kraft 1. oktober i år.
Av Hans Jørgen Langeland, Associate Partner, og Stian Moen Dahle, Associate i Advokatfirmaet CLP
Dagens regler
Frem til nå har det ikke vært noen spesifikke regler om
bruken av førpris i salgsmarkedsføring. Dette har i stedet vært regulert av de
generelle reglene i markedsføringsloven om urimelig handelspraksis og
villedende markedsføring.
Forbrukertilsynet og Markedsrådet har basert på disse
generelle reglene etablert noen retningslinjer gjennom praksis. Noe forenklet
kan disse retningslinjene oppsummeres som at den næringsdrivende må kunne dokumentere
at den samme varen faktisk har blitt solgt til førprisen i et visst antall og i
en viss periode like før salgskampanjen. I sin praksis har Forbrukertilsynet
lagt til grunn at det ved salg av standardvarer normalt må ha vært solgt minst
tre eksemplarer i en seksukersperiode for å etablere en reell førpris, men at
det må gjøres en konkret vurdering i den enkelte sak.
Særlig kravet til faktisk salg har vært krevende for norske retailere
å forholde seg til i praksis, da det i mange tilfeller ikke vil være praktisk
mulig å oppnå faktisk salg i førprisperioden av enhver vare som er omfattet av
en salgskampanje, som gjerne omfatter et stort antall forskjellige varer.
Kravet til faktisk salg har også skapt skjeve konkurransevilkår mellom norske
og andre skandinaviske retailere på nett, ettersom sistnevnte ikke har hatt noe
tilsvarende krav til faktisk salg fra sine nasjonale forbrukermyndigheter.
De nye reglene
Etter 1. oktober vil det komme en ny eksplisitt bestemmelse
i prisopplysningsforskriften som krever at den næringsdrivende skal gi
informasjon om førpris når en vare markedsføres som nedsatt. Ifølge
bestemmelsen skal førprisen som angis være den laveste prisen som den
næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før salgsmarkedsføringen
startet.
At prisen skal ha blitt "anvendt" innebærer kun et
krav om at varen må ha vært tilgjengelig for forbrukeren på en slik måte at
forbrukeren har vært i stand til å foreta et kjøp, og at forbrukeren har kunnet
gjøre seg kjent med prisen på varen. Regelen innebærer altså en slutt på det
problematiske kravet til faktisk salg i førprisperioden, og førprisperioden
forkortes fra dagens utgangspunkt på 6 uker til 30 dager.
De nye reglene inneholder før øvrig et praktisk nyttig
unntak fra 30 dagers førprisperiode: For sammenhengende markedsføringskampanjer
med progressivt økende rabatt, f. eks. 10 % i uke 1-2 og 20 % i uke 3-4, kan førprisen
i 30 dagers-perioden før den første prisnedsettelsen brukes som førpris gjennom
hele kampanjen.
Samtidig innebærer den nye regelen noen innskjerpinger fra
dagens praksis som det er viktig å være klar over.
For det første vil 30 dagers førprisperiode ikke være en
retningslinje som dagens 6 uker er, men et fast krav. Dette innebærer at det
ikke vil være lovlig å bruke kortere førprisperiode enn 30 dager, selv om det
skulle dreie seg om varer med kort holdbarhet eller nyankomne varer som har
vært tilgjengelig for kjøp i mindre enn 30 dager. I slike tilfeller vil det
dermed i praksis ikke være lovlig med salgskampanjer før varene har vært
tilgjengelig for kjøp i minst 30 dager.
For det andre krever de nye reglene at eventuelle lavere
priser gitt til kundeklubbsmedlemmer i førprisperioden må tas med når det
settes førpris. Dette er det motsatte av hva som følger av dagens praksis fra
Markedsrådet (MR-2017-1190), som er at slike lavere kundeklubbspriser kan ses
bort fra ved førprisangivelsen.
Etter vår vurdering er de nye reglene totalt sett likevel en
positiv endring for norske retailere. De innebærer en vesentlig forenkling fra
dagens regler, og Norge vil med denne endringen komme på linje med resten av
Skandinavia og EU, som har innført tilsvarende regler med 30 dagers
førprisperiode uten krav til faktiske salg.
Potensielt høye bøter ved regelbrudd
De nye reglene om salgsmarkedsføring kan sanksjoneres med
bøter på inntil 4 % av årsomsetning (eller NOK 25 millioner dersom det er et
høyere beløp) ved vesentlige eller gjentatte brudd. Dette er derfor regler det
blir viktig å ha god kontroll på når man driver salgskampanjer etter 1. oktober
i år.