Skyhøye gdpr-bøter til Meta for ulovlig målrettet markedsføring
Meta, selskapet som eier Facebook og Instagram, ble nylig ilagt bøter på til sammen 390 millioner euro (4,1 milliarder kroner) for brudd på GDPR. SoMe-selskapenes praksis med målrettet markedsføring er kjent ulovlig av det irske datatilsynet (DPC). Avgjørelsen gir et signal om hvilke behandlingsgrunnlag som kan brukes for profilering og målrettet markedsføring, og har relevans også for retailere.
Av Sindre
Dyrhovden (senior associate), Miriam Bierman (associate) og Kjetil Vågen
(partner) i Advokatfirmaet CLP DA
Hva er saken?
Facebook og Instagram har siden ikrafttredelsen av GDPR
benyttet virksomhetenes tjenestevilkår/brukervilkår som grunnlag for behandling
av personopplysninger til markedsføringsformål. Dette inkluderer bruken av
målrettet (adferdsbasert) markedsføring, som kort fortalt er markedsføring
som bygger på analyser av den enkelte brukers data med formål om å tilpasse
hvilke annonser den enkelte brukeren skal motta.
De to virksomhetene ble allerede i 2018 klaget inn av sine
brukere for påstått ulovlig praksis med målrettet markedsføring. De mente at
Facebook og Instagram ikke kunne behandle brukernes personopplysninger ved å ta
inn målrettet markedsføring som del av tjenestevilkårene. Nå, snart fem år
senere, har det endelig kommet en avgjørelse i saken – i brukernes favør.
Saken er spesiell fordi det irske datatilsynet i
utgangspunktet aksepterte Metas praksis med å bruke tjenestevilkårene på denne
måten. Flere av de europeiske tilsynsmyndighetene (herunder det norske
Datatilsynet) var derimot sterkt uenig i dette og saken ble derfor løftet til Det
europeiske Personvernrådet (European Data Protection Board). Personvernrådet konkluderte
med at Meta på prinsipiell basis
ikke kan bruke tjenestevilkårene til å etablere behandlingsgrunnlag for sin
målrettede markedsføring, og påla det irske datatilsynet å gripe inn mot
Meta.
Hva har Meta gjort galt?
Personopplysninger kan bare behandles dersom det foreligger
et lovlig behandlingsgrunnlag. Et slikt lovlig behandlingsgrunnlag kan man
finne i GDPR artikkel 6 nr.1 bokstav b (kontraktsforpliktelse), som gir
virksomheter anledning til å behandle personopplysninger i den grad det er "nødvendig
for å oppfylle en avtale som den registrerte er part i". Dette er en
praktisk viktig regel, som for eksempel gir nettbutikker adgang til å dele
kundens betalingsinformasjon, så den kan ta seg betalt, og adresse, så den kan
sende varene. Dette er nødvendig for å oppfylle kjøpsavtalen.
Meta har på tilsvarende måte brukt tjenesteavtalen sin som
grunnlag for målrettet markedsføring på sine plattformer. Meta har i den
forbindelse støttet seg på at den målrettede markedsføringen og de
personaliserte tilpasningene er del av tjenesten som brukeren har akseptert, og
at det derfor er nødvendig å behandle personopplysninger til dette formålet for
å oppfylle tjenesteavtalen.
Det irske datatilsynet (og Personvernrådet) påpekte derimot
at hovedformålet med bruken av Facebook og Instagram, sett fra brukernes
perspektiv, er kommunikasjon og interaksjon med hverandre og ikke målrettet
markedsføring. Det avgjørende er ikke om den relevante behandlingsaktiviteten
er tatt inn i tjenestevilkårene, men om den behandlingen av personopplysninger
som knyttes til kontraktsforpliktelsen objektivt sett er nødvendig for å
oppfylle kjerneelementet i avtalen med den registrerte. Tilsynet konkluderte
med at den målrettede markedsføringen for å personalisere tjenesten, ikke kan
anses som nødvendig for å utføre kjerneelementene i Facebook og Instagrams
tjenester.
Meta har fått tre måneder på seg til å rette opp i
ulovlighetene, og er i tillegg ilagt overtredelsesgebyr på over 4,1 milliarder
kroner. Vedtaket vil føre til at Meta må endre sin forretningsmodell, og det er
derfor ikke overraskende at de allerede har varslet at vedtaket vil klages inn
for de irske domstolene.
Hva må retailere passe på?
Saken kan få betydning for hvilket behandlingsgrunnlag
retailere bør velge når det kommer til målrettet markedsføring i forbindelse
med blant annet kundeklubbmedlemskap. Dersom man i dag baserer seg på
avtale/brukervilkår, bør det vurderes om et annet behandlingsgrunnlag er mer
egnet.
I lys av Meta-saken må retailere huske på at for å benytte
kontraktsforpliktelse som behandlingsgrunnlag, så kreves det at den relevante
behandlingen av personopplysninger objektivt sett er nødvendig for å
oppfylle avtalen, sett opp mot avtalens kjerneelementer. Prinsipielt kan
det derfor stilles spørsmåltegn ved om kontraktsforpliktelse (brukervilkår) er
egnet som grunnlag for målrettet markedsføring i forbindelse med blant annet kundeklubbmedlemskap.
Selv om målrettede tilpasninger og markedsføring riktignok kan forbedre
kundeopplevelsen og gi mer relevant innhold, er det ikke gitt at dette er objektivt
nødvendig for å kunne tilby et kundeklubbmedlemskap og de tilknyttede
fordeler. I så fall kan utfallet bli likt som i Meta-saken – at man ikke kan
etablere et lovlig behandlingsgrunnlag for målrettet markedsføring gjennom
kundeklubbavtalen.
Det mest praktiske alternative behandlingsgrunnlaget er
antakelig samtykke. Hvorvidt et slikt samtykke kan settes som vilkår for
innmelding i kundeklubben er derimot omdiskutert og praktisert ulikt. Det er
likevel verdt å merke seg at det danske datatilsynet i nyere tilsynspraksis i
enkelte tilfeller ser ut til å ha godtatt en slik praksis.
Selv om Meta har varslet at de vil klage avgjørelsen inn for
de irske domstolene, er det sannsynlig at Datatilsynet i stor grad vil følge
den lovforståelsen som er lagt til grunn i vedtaket. Datatilsynet har selv vært
en aktiv pådriver for denne forståelsen, som i tillegg bygger på tidligere
veiledning fra Personvernrådet.
Den fulle avgjørelsen fra Personvernrådet vedrørende
Facebook er tilgjengelig her.
Avgjørelsen vedrørende Instagram er tilgjengelig her.