Kronikk: Et innblikk i fremtidens handlegate
Det er ingen hemmelighet at koronapandemien har rammet næringslivet over hele verden. Og spesielt hardt har det gått ut over den fysiske, butikkbaserte detaljhandelen. Så hvordan kan teknologi hjelpe forhandlerne å utvikle fremtidens handlegate?
Av Rohit Gupta, Cognizants VP og leder for produkter og ressurser
En konsekvens av nedstengingen av samfunnet er at forbrukerne i økende grad tok i bruk netthandel. Ikke bare for å handle klær, men også for mer grunnleggende innkjøp som dagligvarer. Og til tross for at samfunnet nå gradvis åpner opp, og at tallene viser økende detaljhandel, så er det mange av oss som fortsatt tyr til nettet fremfor å legge ut på handletur.
Det illustrerer noe vi egentlig allerede vet, nemlig at handlegatene aldri blir helt som før. Det betyr ikke at forbrukerne er borte for godt, men at forhandlerne må gjøre mer for å få dem tilbake. Og teknologien spiller en stor rolle.
Tilpasning til en ny hverdag
Mer enn før må forhandlere finne effektive måter å trekke kunder tilbake i butikken og vekk fra den bekvemmelige netthandelen på. I det arbeidet er det spesielt to ting merkevarer bør ta hensyn til etter pandemien; folks frykt for viruset - som vil bestå så lenge vi mangler en vaksine – og påvirkningen forbruket har på økonomien.
Selv om mange merkevarer har åpnet butikkdørene igjen, er det også flere som ikke kommer til å gjøre det, både i Norge og internasjonalt. Blant britiske forhandlere er det en femtedel av de som har vært nødt til å stenge butikken så langt i år, som ikke planlegger å åpne. På sikt tror vi en av konsekvensene blir at handlegatene kommer til å bestå av færre, men større butikker – såkalte «megastores».
En «megastore» tilbyr en mer komplett opplevelse for kundene, enten det innebærer opplevelser på store kinoskjermer, restauranter som en del av butikken eller såkalte skjønnhetsbarer. Disse megabutikkene vil Imidlertid ikke være helt identiske med de fysiske butikkene slik vi kjenner dem i dag; sosial distansering og hygiene vil forbli en topprioritert og sette sitt preg på opplevelsen.
Så kan noen av de mindre butikker som ikke komme til å åpne igjen, brukes som praktiske og lokale lagre for å forbedre opplevelsen ved hjemlevering etter en netthandel. Vi ser allerede denne trenden hos Amazon som er i samtaler med en engelsk kjøpesentergigant om å transformere varehuslokaler til lager for onlinebestillinger.
Prioritere helse og sikkerhet: bruk teknologi
Sosial distansering har gått fra å være et nesten ukjent konsept for bare noen få måneder siden, til å bli en helt nødvendig strategi i smitteforebygging for mennesker over hele verden. For mange betyr det mye at forhandlerne de velger å handle hos kan gi den opplevelsen de forventer i butikken samtidig som de kan opprettholde en trygg, sosial distanse. Disse faktorene kommer til å bli avgjørende for kundelojaliteten – og teknologi vil være et viktig verktøy for å bygge og å vedlikeholde den.
Et eksempel er blockchain som blir et stadig mer effektivt verktøy for å spore reisen til produkter; hvor de kommer fra og hvor de har vært på veien til butikken. Et annet er IoT-løsninger og sensorer som vil kunne hjelpe kundene med å holde avstand på en mye mer effektiv måte enn personalet. Og en tredje er bruk av AR og VR-teknologi kommer til å legge grunnlaget for en ny og mer bærekraftig generasjon prøverom der du kan prøve klærne på uten å måtte kle av deg.
De nødvendige endringene
Pandemien har skapt mye usikkerhet om veien videre og selv om det er et faktum at ingen av oss kan forutsi fremtiden, så er den uten tvil veldig annerledes i dag enn den vi forventet for bare noen måneder siden. Men på tross av usikkerheten, skaper denne nye virkeligheten også nye muligheter for forhandlerne – og særlig for dem som vet å ta i bruk teknologien, som blockchain, AR og VR.