Kronikk
Et verktøy som ChatGPT, med sine prediksjonsevner, avansert databehandling og evne til å gjenkjenne menneskelige følelser, kan heve kundeservicenivået for chatboten, skriver Anne Sofie Risåsen i Cognizant.
Cognizant
Hva kan en tradisjonell kundeservice-chatbot lære av den intelligente ChatGPT?
«Hva sier du? Kan du gjenta spørsmålet?» eller «Mener du kanskje…» Hvis disse setningene høres kjente, er det fordi du mest sannsynlig har kommet over dem i forbindelse med din interaksjon med en kundeservice-chatbot på et selskaps nettsted.
Av Anne Sofie Risåsen,
nordensjef i Cognizant
Nå som
AI-chatbots som ChatGPT, Google Bard og Microsoft Bing raskt tar over internett,
kan man ane slutten for disse kundeservice-chatbotene og deres irriterende
spørsmål. Hvorfor ikke bruke AI-chatbots i stedet for å optimalisere
brukeropplevelsen på ditt nettsted? Det høres enklere ut enn det er, men det er
absolutt ikke umulig.
ChatGPT er kanskje tiårets digitale
oppfinnelse. Verktøyet er kraftig, kan gjenkjenne menneskelige følelser,
generere helt nye tekster og er basert på store mengder data – noe som gjør det
til et gjennombrudd innen kunstig intelligens. Ulempen er at verktøyet av og
til gir uforutsigbare eller upålitelige svar. For eksempel kan ChatGPT (ennå)
ikke skille mellom hva som faktisk er korrekt og hva som ikke er det. Ville du
tørre å la en slik applikasjon representere firmaet ditt akkurat nå? Uønskede
resultater på grunn av dens uforutsigbare natur kan skade omdømmet til
selskapet ditt.
Kombiner det beste fra to verdener
Når det gjelder den vanlige
kundeservice-chatboten er den flink til å løse selskapsspesifikke spørsmål, men
språkmodellen som ligger bak denne chatboten fungerer helt annerledes. ChatGPT
ser på hele setningen som en bruker skriver inn, tolker den i den grad det er
mulig, sammenligner den med milliarder av ord og ordsekvenser, og finner
deretter et passende svar.
Kundeservice-chatboten derimot ser
bare etter nøkkelord. Den kobler disse sammen med en mye mindre database med
forhåndsprogrammerte svar. Hvis du ikke skriver inn de riktige nøkkelordene,
får du ingen svar, eller chatboten sier at den ikke forstår deg – til stor
frustrasjon for brukeren.
Takket være ChatGPTs kvaliteter kan
brukerens intensjoner gjenkjennes bedre, og det kan genereres et svar som
tilfredsstiller alle. Styrken til kundeservice-chatboten ligger i kjennskapen
og de underliggende dataene om selskapsrelaterte spørsmål. Men hva om du nå
kombinerer disse to?
Disse kombinerte chatbotene kan
bygges på forhåndstrente språkmodeller som ChatGPT. Deretter kan modellen
finjusteres for spesifikke formål. Dette inkluderer å justere selskapets «tone
of voice» eller sikre at korrekt produktveiledning gis, uten å måtte bekymre
deg for å skade selskapets omdømme med upassende svar.
I tillegg eliminerer kombinasjonen
av de to behovet for at hvert selskap utvikler sin egen ChatGPT fra bunnen av.
Teknisk sett ville det vært mulig, siden kildekoden til OpenAI er kjent, men
det ville vært en kostbar løsning. Språkmodellen krever flere terabyte med
underliggende tekst. Hvis hvert enkelt selskap skal støttes med en slik
datamengde, ville det kreve flere datasentre over hele verden. Mulig, kanskje,
men ikke bærekraftig, da disse sentrene bruker betydelige mengder energi.
Farvel til frustrasjonen
En finjustert modell er fremtiden
for en forbedret kundeopplevelse hos nettbutikker og selskaper. For øyeblikket
oppfattes den gamle, velkjente chatboten fortsatt av de fleste kunder som en
irriterende avbrytelse på veien til å komme i kontakt med en ekte person som
kan løse problemet.
Men et verktøy som ChatGPT, med
sine prediksjonsevner, avansert databehandling og evne til å gjenkjenne
menneskelige følelser, kan heve kundeservicenivået for chatboten. Spesielt når
det kombineres med styrken til kundeservice-chatboten, som aldri mister fokus
og bare deler presis informasjon. Hvis kombinasjonen av disse to chatbotene responderer
tilstrekkelig, og effektivt hjelper kundene med henvendelsene deres, vil nesten
all frustrasjon være en saga blott.