Kronikk
Pontus Meijer, VD i Visual Art, reflekterer over utviklingen i bransjen digital signage.
Visual Art
Digital Signage – den fortsatt unge bransjen
Vår bransje har gjennomgått grunnleggende endringer de siste årene. Det har faktisk, år etter år, vært i stadig utvikling. Det er med andre ord en bransje som er i stadig endring og som et resultat forblir ung.
Av Pontus Meijer, CEO Visual Art Group
Da bransjen dukket opp rundt århundreskiftet, var digitale
flater litt mer uventede enn de er i dag. Til å begynne med ble folk lett
imponert over de tynne flatskjermene, som var en sterk kontrast til de klønete
skjermene og TV'ene de var vant til.
Men selv om digitale flater nå er overalt, går det raskt
frem i både offentlige miljøer som T-banen og også restauranter og butikker, og
vi ser at teknologien går raskt fremover. Mulighetene er mer revolusjonerende
enn evolusjonære, mye takket være bedre tilkobling overalt, som sikrer at
informasjonen alltid er aktuell og relevant, og LED-teknologi som muliggjør
skjermer i alle former og størrelser.
Faktisk er digitale flater så vanlige i dag at vi nesten
ikke tenker på dem. Det vil si inntil de ikke fungerer etter hensikten, da hvem
som helst umiddelbart kan oppdage en svart skjerm. Dette bringer oss til den
virkelige utviklingen. Nå må bransjen fokusere på kvalitet og stabilitet
fremfor tynnere skjermer.
Digitale flater er en stor og viktig del av hverdagen vår.
Og som et resultat blir de en naturlig del av kommunikasjonslandskapet og
mediemiksen. Stadig flere innser at dette er en viktig og effektiv kanal for å
nå kunder. Ikke bare i Sverige, som lenge har vært i front på dette feltet, men
også i hele Europa, som skaper et stort marked i fremtiden. Derfor forventes
veksten av digitale flater å fortsette i et raskt tempo de neste årene.
Pandemiårene har virkelig påvirket både oss og industrien
som helhet, så vel som den nye økonomiske virkeligheten som Europa og verden
opplever for tiden. Men dersom startinvesteringene stoppet opp og mange kunder
ble forsiktige, ser vi nå en økning i ordreinngangen. Digitale flater forenkler
og forbedrer ikke bare kommunikasjonen med sluttkunder, men sparer ofte penger
også på andre områder.
Legg til det de kule nye løsningene som for eksempel
involverer AI-drevet og personlig tilpasset innhold på skjermer, og industrien
vil garantert gjenoppfinne seg selv noen flere ganger i årene som kommer. Og
når jeg reflekterer over dette, synes jeg det er ganske flott å være i en
bransje som hele tiden fornyer seg og holder seg ung, uansett hvor mange år som
går! Det er bare jeg som blir eldre...