Kronikk:
Anne-Mette Øvrum er Country Manager, Visual Art.
Nicklas Höglund - Visual Art
Retail Media: Den tredje og største bølgen av digital annonsering?
Retail Media som konsept er trending og vi ser ingenting som kan stoppe utviklingen. Ifølge Insider Intelligence vil reklameutgiftene i detaljhandelen i USA nå 45,15 milliarder dollar i 2023, en økning på nesten 20% i forhold til 2022. Veksten vil øke hvert år gjennom 2027, med en prognose på 106,12 milliarder dollar. Men hva handler det egentlig om?
Kronikk av Anne-Mette Sørum, Country Manager, Visual Art i Norge
Retail Media betyr at kjedene bruker plattformene sine til å selge
annonseplass til merkevarer som ønsker å markedsføre produktene deres. De
bruker altså data om kundenes kjøpsatferd for så å selge målrettet annonsering
på nett, i apper eller i fysiske butikker.
At den totale veksten for Retail Media, bare i USA, har stor
innvirkning på markedet merkes, ikke minst ved at Google og Meta nå, for første
gang siden 2014, har under 50% markedsandel for digitale annonseutgiftene. Men
det merkes også ved at nesten alle store, globale selskaper for alvor begynner
å begi seg ut på feltet.
Tesco, for eksempel, som er den største dagligvarekjeden i
Storbritannia, ser potensialet og forventes å investere betydelig i Retail
Media. På slutten av 2021 lanserte de en medie- og innsiktsplattform for å
koble merkevarer og deres byråer med Tescos omfattende atferdsdata fra deres
lojalitetssystem. Noe som nå er tatt til et nytt nivå da de også lanserer sitt
eget Retail Media-nettverk.
Tesco hevder å ha den største plattformen i dagligvarehandelen,
inkludert medieskjermer i over 500 butikker, og viser over 6 500 kampanjer per
år med en avkastning på investeringen (ROAS) på 6,6 ganger sammenlignet med 3,8
ganger i andre kanaler.
Plutselig kan hvem som helst være et annonsenettverk, og bruk av
digitale annonser på kjedenes nettsider skaper oppmerksomhet som kan få kundene
til å kjøpe - fra bevissthet til vurdering og konvertering.
At dette skjer nå skyldes en kombinasjon av endrede handlevaner,
forsvinningen av informasjonskapsler og en generelt rask økning i
direkte-til-forbruker-kanaler. Vi har rett og slett de riktige verktøyene, gode
marginer og førstepartsdata vi tidligere ikke hadde tilgang til.
Den neste bølgen av digital reklame
Hvis vi midlertidig begir oss ut i den fysiske verden, kan vi enkelt
observere kjøpsatferd på makronivå. Vi vet hvilke produkter som skal være i
begynnelsen, midten og slutten av kundereisen, og vi vet hvordan folk beveger
seg og oppfører seg når de først er i butikken. For å få mer personlig
informasjon om enkeltkunder kreves det imidlertid et ekstra lag, for eksempel
en pålogging til en nettside, kundeklubber, rabattkort, selvskanning – det er
mange måter å løse utfordringen på for de som vil.
Tradisjonelt har dette i den digitale verden blitt løst direkte i
nettleseren. Men ettersom den første bølgen av digital annonsering (søk) og nå også
den andre (sosiale) har mistet mange av sine muligheter til å spore brukeren,
er teknologien rundt Retail Media i ferd med å bli en naturlig tredje bølge.
Fordi fremtiden til Retail Media ligger i skjæringspunktet mellom det
fysiske og det digitale. Vi vet ikke helt hvordan vi best løser dette ennå, men
det skjer mye, og det skjer fort. Det eneste vi vet med sikkerhet er at
digitale rom er perfekt plassert midt i alt og tilbyr en unik posisjon for både
å samle inn og gi relevant informasjon om, og til, kunder. Alt med mål om å
forbedre helhetsopplevelsen.
For det er nettopp det det handler om til syvende og sist – en
forbedret handleopplevelse for kunden. For å lykkes med dette kreves det en
meget god innsikt og forståelse for den enkelte kunde. Enten det handler om den
digitale eller fysiske verden. En sømløs opplevelse mellom offline og online.
Der all informasjonen du møter er relevant for deg. Enten det er markedsføring
eller ikke.
Retail Media betyr personlig shopping. Overalt og alltid. Det betyr også
at det er fremtiden for alle typer markeds- og salgskommunikasjon. Dette krever
full innsikt og kunnskap om dine nåværende, fremtidige og mulige kunder.
Med stadig mer integrerte løsninger mellom fysisk og digitalt, og ikke
minst AIs raske fremmarsj, er det en helt ny verden som er i ferd med å åpne
seg.