Rabatt er ikke nok for å gjøre kunder glade
Selvfølgelig er rabatt en god måte å drive salg på. Men vær ekstra oppmerksom på butikker som bruker prisreduksjon som en måte å oppveie redusert salg i visse perioder. Det er en farlig vei å gå.
Av: Lars Grønkjær, Salesforce.
Faren med å stole på rabatter, er at salget faller når prisene skrus tilbake til normalen. Enda verre kan konstante rabatter gjøre det vanskelig å bygge langvarige og lojale kundeforhold.
Nå kreves det nytenking for å oppnå kundenes tillit. Eksempler på dette inkluderer eksklusive tilbud, arrangementer eller kanskje å bygge kampanjer med samfunnsansvar. Et eksempel er Haglöf, som stengte sin globale nettbutikk og doblet prisene i løpet av Black Friday. Alle inntektene fra butikksalget gikk til Naturvernforbundet.
Tenk langsiktig
Kampanjedager som “black friday” gir økt salg, men forbrukere forventer mer enn rabatt. Flere og flere forbrukere leter etter gode tilbud hele året. Ved å bruke moderne kundebehandlingssystemer, med innebygd analyse, kan vi i dag nå kunder med digitale kampanjer skreddersydd til hvert enkelt individ. Når det gjøres riktig vil dette komplementere eller kanskje til og med erstatte tradisjonelt salg.
Moderne kundebehandlingsssystemer gjør at butikker kan bli bedre kjent med kundene sine enn før. De kan svare på henvendelser som for eksempel hvorvidt det er best å kommunisere på Facebook eller Twitter, når kunder foretrekker å bli kontaktet gjennom chat, sosiale medier eller telefon.
Med slik informasjon blir det mulig å dra nytte av både storskala markedsløsninger og tilpasse tilbud på personnivå. Moderne kundebehandlingssystemer hjelper å bestemme hvilken type innhold som passer best for en bestemt kunde og hvilken tid som er mest passende for å ta kontakt. Kundene forventer tross alt at bedriftene de benytter, kjenner dem.
Gode tilbud jevnt over
I dag stiller handelsstanden krav til å kunne skreddersy kundeopplevelser og til dette trenger man teknologi for å lykkes. Det handler om å forbrukerne fra første klikk, til de gjennomfører et kjøp og deretter til ettermarkedet.
Rabatter er definitivt nyttig, i noen tilfeller nødvendig, men det skal mye mer til for å lykkes som innehaver av en butikk. Det er viktig å finne balanse mellom kortsiktig salg og langsiktig suksess. Kampanjer som Black Friday fratar deg ikke plikten til og gi gode tilbud resten av året også.
Forhandlere trenger ganske enkelt å være mer kreative med å utvikle kampanjer. Den beste måten å lykkes er å bruke dataanalyse for å gi god kundebehandling. Forbrukere velger selskapene som de er mest fornøyde med over tid. I varehandelen må man derfor ruste seg med systemer som muliggjør dette.