Bergans avslutter sin seks uker lange boykott av Facebook og Instagram.
Bergans avslutter sin seks uker lange boykott av Facebook og Instagram.

Bergans gjenopptar annonsering på Facebook og Instagram

Publisert

I seks uker har Bergans avstått fra å annonsere på Facebook og Instagram, og med det støttet kampanjen Stop Hate for Profit. Når Facebook nå iverksetter flere tiltak og blir mer transparente, vil Bergans gjenoppta sin annonsering i de sosiale kanalene.

Jan Tore Jensen
Jan Tore Jensen

Bergans har hatt god dialog med Facebook som på sin side har iverksatt flere tiltak og lagt frem en handlingsplan med konkrete forbedringspunkter.

– Det ligger i vår natur å gi folk en ny sjanse når de viser at de vil forbedre seg. Vi mener nå at Facebook er i ferd med å gjøre en kursendring og er derfor villig til å gjenoppta annonsering i deres kanaler, sier CEO i Bergans, Jan Tore Jensen.

Bergans har tatt del i Stop Hate for Profit-kampanjen fordi de mener det var viktig og riktig å delta i fellesskapet, og med det sende et tydelig signal til Facebook om at de må ta grep for å hindre spredning av hatefulle ytringer, desinformasjon og annet skadelig innhold.

Bergans har fått se Facebook sine forbedringsplaner. Ifølge Jensen er det summen av tiltak som gjør at Bergans nå velger å gjenoppta annonseringen.

– Facebook står ovenfor for en kompleks utfordring som ikke kan løses med ett enkelt grep. De skal gjøre flere endringer samtidig og jobbe får å skape en kulturendring internt. De vil for eksempel hente kompetanse fra borgerrettsbevegelsen inn på toppledernivå. De løfter arbeidet med sin Civil Rights Audit plan og forplikter seg gjennom samarbeid på tvers av sin bransje. De vil også jobbe mer transparent og rapportere grundigere og mer hyppig enn før, forteller Jensen.

Facebook er likevel langt unna mål. De erkjenner selv at det gjenstår mye arbeid. Bergans kommer til å følge utviklingen nøye og vil om nødvendig stoppe annonseringen på nytt.

– Vårt verdigrunnlag står fast. Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og rasistiske holdninger strider imot alt vi tror på. Kampanjen fortsetter og vi støtter den i sak, samtidig er det ingen tvil om at Facebooks kommunikasjonskanaler er viktige for oss. Når det er sagt har vi vist at vi er villige til å tape profitt i kampen for et mer rettferdig og inkluderende samfunn og det står vi ved, avslutter Jensen.