Tilbakeslag for forbrukertilliten i august
Ny usikkerhet i august etter mer optimisme i juni og juli.
I august faller forbrukertillitsindeksen (CCI), viser den siste tillitsmålingen til Opinion, et fall som sammenfaller med rapportene om økte smittetall både i Norge og i resten av Europa. I mai registrerte vi et stemningsskifte i troen på egen og landets økonomi i takt med den gradvise gjenåpningen av samfunnet og lavere smitte- og innleggelsestall. Forbrukertilliten økte så markant i juni og endret seg i liten grad i juli, men i august faller den fra minus 1,0 poeng i juli til minus 4,8 poeng nå, som er på et noe lavere nivå enn i mai.
- Det er først og fremst indikatoren troen på landets økonomi om 12 måneder som får seg en alvorlig knekk i august. Den faller med hele 13,8 poeng fra juli til august og er med det igjen på et lavere nivå enn før koronapandemien, som sendte CCI ned til rekordlave nivåer i mars og april, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.
- I august er det 45 prosent som tror at landets økonomi vil være litt eller mye dårligere om 12 måneder, mot 31 prosent i juli. 28 prosent tror den vil være litt eller mye bedre, mot 41 prosent i juli, sier Høidahl.
- For de tre andre indikatorene som utgjør CCI er det relativt sett mindre endringer, men både indikatoren egen økonomi nå, sammenlignet med for 12 måneder siden, og troen på egen økonomi om 12 måneder, er svakere i august enn i juli, påpeker Høidahl.
- Den samlede kjøpsindeksen, som sier noe om sannsynligheten for kjøp av bil, bolig, større forbruksvarer og oppussing kommende 12 måneder holder seg på akkurat samme nivå som i juli, som var svakt høyere enn i juni. Kjøpsplanene synes dermed i liten grad å være påvirket av fallende tillit til egen og landets økonomi denne gang, sier Henrik Høidahl.
Flere retailnotiser
-
EET Group lanserer klimapositive IT-forsendelser
-
Prior får ny logo og visuell identitet
-
Louis Vuitton kjøper Birkenstock
-
Jollyroom vokser
-
Element Logic passerte milliarden
-
4 av 10 unge har datoskrekk
-
Bråstopp for grensehandelen i 2020
-
Diplom-Is endrer farge – resirkulerer 130 tonn mer plast i året
-
Posten setter stopp for bestilling av nye fossile varebiler i 2022
-
Åtte av ti matreklamar retta mot barn bryt WHOs retningsliner
-
Lerum fjerner aspartam i sukkerfri brus
-
Schenker øker tog-frekvensen Oslo-Narvik
-
Klager inn TikTok for skjult reklame mot barn
-
IKEA satser på 95.000 sosiale entreprenører innen 2025
-
Instabank venter sterk vekst i 2021
-
Posten får 26 tonns elektrisk lastebil
-
Nortura og Deli de Luca fortsetter samarbeidet
-
Bergans vant prestisjetung pris
-
Årets kjøpmenn i REITAN CONVENIENCE
-
Svakt fall for forbrukertilliten