Norgesferie ga vippserekord denne sommeren
Nordmenn vippset 45 prosent oftere i juli i år sammenlignet med i fjor, og norgesferie-målene Agder og Nordland fikk ekstremvekst i antall vippsere.
Nordmenn tok en for landet og smittevernet i sommer og vippset rekordmye til mat, overnatting, reiser, fritidsaktiviteter og opplevelser. Mer enn 5000 bedrifter kom i gang med Vippsnummer for bedrifter i løpet av sommeren, noe som også bidrar til veksten i vippsingen.
Vipps, så spiste vi ute
Nordmenn på norgesferie spiste ute som aldri før og kjøpte bakevarer og skalldyr til hjemme- og hyttekosen.
Vippsing for mat og drikke på restaurant økte med 138 % i juni og juli i år sammenlignet med sommeren i fjor. Betaling gjennom restaurant-apper tok av denne sommeren og ga et veldig oppsving i Vipps på nett-betalinger. Annen mat som konditorvarer og bakevarer (+ 69 %) og fisk og skalldyr (+ 94 %) gikk som varmt hvetebrød (og kalde reker) i sommer.
Camping- og glamping-farsott
Nordmenn campet mer enn noen gang og overnattet i hopetall i juni og juli. Vippsing til losji i alle varianter økte i sommer sammenlignet med i fjor; camping ble en stor hit i år med en øking på 267 %. Også ferieleiligheter og vandrehjem var populært, med en økning på 204 %. Vi vippset også mer enn noen gang til hotellene, som hadde en økning på 160 %. Hos Turistforeningene økte vippsingen med 15 %, bortsett fra i Oslo, som hadde en liten nedgang.
Hyperaktive på reisefot mens snekkeren jobbet
Mange pusset tydeligvis opp hytter og hjem, for vippsing til snekkerarbeid økte med 128 % i sommer sammenlignet med i fjor. Reising med bil på kryss og tvers gjorde at vi vippset mer enn i fjor for parkering og lignende (+ 272 %) og for ferger og båttransport (+ 56 %).
Vel fremme ved reisemålet vippset folk for leie av sportsutstyr som sykler, kajakker, brett og andre sporty greier. Vippsing for sportsutstyr økte med 213 % i juni og juli sammenlignet med samme periode i fjor. Dyrehager og andre parker var populært, med en økning på 66 % sammenlignet med i fjor.
Vill vekst i Agder og Nordland
Hvis vi ser på hvor folk har vippset, ser vi at rekordmange har tatt turen til kysten i Agder og øyene i Nordland. Veksten i antall aktive vippsbrukere i Agder var på 144 % i juni og juli sammenlignet med april og mai i år, mens Nordland hadde en 100% vekst i samme periode.
Også fjellheimen i Innlandet (+ 71 %), Møre og Romsdal (+ 59 %) og Vestfold (+ 46 %) var populære reise- og vippsemål. Alle fylker bortsett fra Oslo opplevde en vippseoppgang i sommer.
Oslo på vippsetoppen
Oslo er fortsatt Vipps-hovedstaden med over en million vippsere som handlet hos bedriftene i juli. Deretter følger Hamar, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim. Slår vi sammen Kardemomme by og Kristiansand, passerer de Bergen og kaprer tredjeplassen i antall nordmenn som vippset i dette området i juli.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride