4,7 millioner i Rosa sløyfe-bidrag fra Mester Grønn

Publisert

4,7 millioner kroner blir overført til kreftforskning fra årets Rosa sløyfe-aksjon i Mester Grønn.

- Det utrolig gode resultatet er en økning på ca. 40% fra 2019 og et bevis på en oppslutning både fra medarbeidere og kunder som vi aldri tidligere har sett, sier administrerende direktør i Mester Grønn, Erling Ølstad.

Mester Grønn har gjennom de siste 11 årene samlet inn godt over 20 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen, ved å selge spesiallagde buketter, roser og andre produkter som pins, epledrikk, sjokoladekuler, telys og miljønett i sine butikker. Kundene har også kunnet gi ekstra bidrag til aksjonen når de handler.

I 2020 har givergleden vært større enn noensinne. I løpet av kampanjeperioden i oktober solgte Mester Grønn Rosa sløyfe-produkter for hele 4,7 millioner kroner.

Adm. direktør i Mester Grønn, Erling Ølstad, er stolt over innsatsen fra Mester Grønns ansatte og kunder over hele landet.

- De fleste kjenner noen som har vært rammet av kreft, og vet hvor tøft det kan være. Da er blomster en fin måte å vise omsorg på, og gjennom å kjøpe produkter ta aktiv del i å bidra i kampen mot sykdommen.

Ølstad tror korona-pandemien som har preget Norge siden mars også har bidratt til Mester Grønn sitt rekordsalg av Rosa sløyfe-produkter.

- Jeg tror den spesielle situasjonen vi er inne i akkurat nå har ført til at folk har blitt ekstra opptatt av å ta vare på hverandre. Vi ser at mange kjøper blomster fordi de skaper positiv stemning, nytt liv og gir folk et lite pusterom i en hverdag som ellers har vært preget av dårlige nyheter.

- Mange kunder likte også årets Rosa sløyfe-pin, som hadde et flott design og lyste opp i høstmørket, på lik linje med årets Rosa sløyfe-bukett som også var mer fargerik og livlig!

Årets bukett var også Fairtrade sertifisert, det betyr at 10% av innkjøpsverdien på blomstene går tilbake til utviklingstiltak i området hvor farmene er lokalisert. I praksis vil det si at mange helsestasjoner blir drevet av pengene som kommer fra blomstersalget. Mennesker som tidligere ikke har hatt mulighet til verken å oppdage eller behandle kreft, har gjennom Fairtrade finansieringen fått nytt håp!

- Mester Grønn sin visjon er å skape glede. Jeg blir derfor ekstra stolt etter å ha snakket med kvinner som har blitt friske etter kreftbehandling på farmene i Kenya, fordi vi har solgt og våre kunder har valgt Fairtrade blomster. Da levere vi på Mester Grønn sin visjon, avslutter han.

- Livsviktig støtte for å utvikle mer treffsikker kreftbehandling

Aksjonsleder for Rosa sløyfe, Marit Sophie Egge, er imponert over giverviljen til Mester Grønns kunder og ansatte.

- Vi i Kreftforeningen og Brystkreftforeningen er nesten målløse og svært takknemlige for dette fantastiske bidraget fra Mester Grønns kunder. Det er helt utrolig hvordan Mester Grønn har klart å øke bidraget til aksjonen fra i fjor! Dette er ikke minst takket være nær 1400 engasjerte ansatte som er flotte ambassadører for Rosa sløyfe og for Mester Grønn.

Egge sier midlene kommer svært godt med for å utvikle en mer persontilpasset kreftbehandling.

– Takket være det fantastiske bidraget vil norske brystkreftforskere få livsviktig støtte på veien mot å finne en mer skånsom og treffsikker brystkreftbehandling. Årets Rosa sløyfe-aksjon ble annerledes på grunn av koronapandemien. For oss betyr denne støtten mer enn noen gang, sier hun.