AI-markedsføring har økt med 137 prosent i Norden

Publisert

Bruken av kunstig intelligens (AI) i markedsføring i Norden har økt med 137 prosent siden 2018, ifølge en fersk undersøkelse fra Salesforce. De neste ti årene forventer nordiske markedsførere at virtuell virkelighet (VR) vil ha størst innvirkning på arbeidet deres

Dette kommer frem i Salesforce’ nye State of Marketing-rapport, hvor 7000 markedsførere verden over er intervjuet, 300 i Norden. De som har svart er markedssjefer i selskaper innen B2B, B2C og B2B2C fra over 30 land. Det er sjette år på rad at selskapet gir ut rapporten. Markedsførere både i Norden og resten av verden oppgir innovasjon som sin største oppgave og utfordring fremover.

– Markedsførere skal nå legge nye planer for tiden etter en global krisesituasjon, noe som tvinger dem til å tenke nytt – både knyttet til strategi og kompetansebehov. Erfaringene vi har høstet i denne rapporten kan gi markedsførere verdifull innsikt i hvilke taktikker andre har suksess med, i en tid hvor mange må få virksomheten på bena igjen, sier nordisk ansvarlig for markedsløsninger i Salesforce, Frank Rombouts.

Undersøkelsen, som ble utført idet koronakrisen inntraff, viser at innovasjon er markedssjefens viktigste prioritet i et landskap som har endret seg helt. Funnene viser også at måten virksomheter engasjerer kundene på er i endring, og at markedsførere får stadig større ansvar for å ivareta kundeopplevelsen. Personlige og empatiske budskap er enda viktigere i en tid der kundene forholder seg til «nye normaler», og markedsførere mener kunstig intelligens er nødvendig for å kunne samle inn og håndtere dataene som gjør det mulig å skreddersy budskap. Når de blir bedt om å se frem mot 2030, forventer nordiske markedsførere at endringer som vil påvirke arbeidet mest er virtuell virkelighet (VR), større målgrupper på nett og nye reguleringer og lovgivning. Nordiske markedsførere forventer at folk vil leve enda mer digitalt, og at man finner og konverterer kundene online.

Innovasjon er markedssjefens høyeste prioritet

Dette er de nordiske hovedfunnene:

  • Nordiske markedssjefer prioriterer innovasjon: I Norden er markedssjefens største prioritet og utfordring innovasjon. Forbrukere og virksomheters forventninger og adferd endrer seg med en enorm hastighet, og markedsføreren har i større grad enn tidligere en ledende rolle i arbeidet med å ivareta kundeopplevelsen. 70 prosent av nordiske markedsførere jobber med initiativer som former kundeopplevelsen i sine selskaper. Det innebærer en kombinasjon av teknologisk og organisatorisk innovasjon.
    • Kundedata legger til rette for personlig og empatisk markedsføring: I dagens situasjon forholder kunder seg til en rekke “nye normaler”. Personlig og empatisk engasjement oppleves derfor som viktigere enn noen gang. For å kunne levere budskap som resonnerer med unike behov og forventninger kreves inngående innsikt. I tråd med dette endrer markedsførere måten de samler inn og håndterer kundedata på. Bruk av teknologi som kunstig intelligens øker, og hjelper markedsførere med å få mest mulig ut av dataene. I Norden forventer markedsførere å gå fra ni datakilder i 2019, til 10 datakilder i 2021. De rapporterer også en økning på 137 prosent i bruk av kunstig intelligens siden 2018.
    • Måling av markedsføringens effekt på virksomhetsverdi: Etter hvert som virksomheter kan bruke ressurser på å stable seg på bena og tilpasse seg, i stedet for å prioritere krisehåndtering, har markedsførere muligheten til å gjøre pålitelige kundeforhold om til forretningsverdi. For å få et helhetlig bilde av hva som fungerer og ikke, måler markedsførere i økende grad verdier som kundetilfredshet, digitalt engasjement og kunders livsløpsverdi (Customer Lifetime Value/CLV). I Norden er kunders livsløpsverdi et suksesskriterie for 44 prosent av markedsførere.