CCI markant frem for andre måned på rad
På ett år er dyp uro og pessimisme snudd til snudd til optimisme og lysere fremtidsutsikter Forbrukertillitsindeksen (CCI) for april er på 4,9 poeng, opp 2,1 poeng fra mars, viser den siste tillitsmålingen til Opinion Den ligger hele 18,3 poeng høyere enn CCI for april 2020 en måned etter den første nedstengningen av Norge, og er nå nærmest på et rekordhøyt nivå.
– Etter et år preget av usikkerhet og pessimisme, spesielt i mars og april i fjor, passerte indeksen nullstreken i desember til et positivt nivå for første gang i 2020 i januar og februar i år lå den rundt nullpunktet, før den i mars styrket seg markant Den utviklingen fortsetter videre i april, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.
– En styrket forbrukertillit i april kan forklares ved at de to indikatorene landets økonomi og husholdningens økonomi om 12 måneder, sammenlignet med i dag, er vesentlig styrket Også i mars økte disse indikatorene Troen på landets økonomi har økt måned for måned i år, og er sterkere enn på lenge
– Denne økte optimisme på vegne av Norges økonomiske situasjon henger sammen med at stadig flere er og blir vaksinert og at mange enten har sett eller begynner å se slutten på koronasituasjonen med strenge restriksjoner for handels- og næringslivsaktører For første gang på over ti år er det flere som tror på bedre tider for landets økonomi enn for egen økonomi, sier Høidahl.
– Hånd i hånd med forbrukertillitsindeksen går ofte kjøpsindeksen, som sier noe om sannsynligheten for kjøp av større forbruksvarer, bil, bolig og oppussing kommende 12 måneder Den samlede kjøpsindeksen er i april på sitt høyeste på fire år, og ikke siden juni 2019 er det flere som har sagt at de vil kjøpe flere større forbruksgoder de kommende 12 månedene, sammenlignet med de 12 siste månedene, avslutter Henrik Høidahl.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride