Innovasjon fra Q vekker oppsikt i utlandet
Den forbrukerdrevne innovasjonen Skyr® Luftig blir rangert som et av de mest innovative produktene i Europa når Nielsen’s BASES lanserer sin liste over topp 25 gjennombruddsinnovasjoner i 2020:
– Utrolig stas, sier Q-sjef Bent Myrdahl.
Nielsen’s BASES «Top 25 breakthrough innovations List» har i flere år vært gullstandarden i bransjen når det gjelder å anerkjenne suksessfulle innovasjoner innenfor FMCG (Fast Moving Consumer Goods).
I kåringen for 2020 blir mousse-yoghurten Skyr® Luftig, som eneste nordiske produkt, nevnt sammen med store navn som Twinings, Nestlé, Oreo, Redbull og Nutella.
- Å være i et slikt selskap viser at vi har lykkes med noe. Vi er en liten aktør og blir selvsagt stolt over at Skyr® Luftig blir anerkjent som en gjennombruddsinnovasjon i europeisk sammenheng, forteller Myrdahl.
Kåringen gir honnør til hvordan Q-Meieriene jobber med åpen forbrukerdrevet innovasjon, og hvordan de sammen med forbruker har klart å løse et behov i markedet ved å strekke Skyr® i en ny retning.
- Jeg opplever at Skyr® Luftig er veldig lett å like. Vi har truffet på en konsistens som gir en helt ny smaksopplevelse. Samtidig har vi bevart de sunne produktfordelene som resten av Skyr®-porteføljen er kjent for.
Ifølge Nielsen blir det lansert hele 120 nye produkter i FMCG-kategorien i Europa hver eneste dag. Fellestrekk for de som lykkes er at de treffer godt på trender og fortsetter å levere på forbrukernes høye krav.
- Skyr® har ikke tenkt til å bremse. I tillegg til å utvikle nye smaker og formater, er neste steg å gjøre emballasjen mer klimasmart, sier han.
Et forbrukerdrevet produkt, fra start til sluttEngasjerte forbrukere gjør at Q våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater. Idéen til Pia Berg om å lage en «Fromasj- Skyr®» ble til innovasjonen Skyr® Luftig i 2018.
- Fra vi fikk ideen brukte vi om lag 18 måneder i produktutvikling for å realisere akkurat det som Pia ønsket seg. Det var ikke enkelt, men heldigvis liker vi i Q ting som er vanskelig å få til, forteller senior produktutvikler Johan Heggland
Siden lansering i 2018 har det populære produktet rukket å bli en vekstvinner i sin kategori med 11 millioner solgte begre totalt, og 3,8 millioner solgte begre hittil i 2020.
- Dette er et forholdsvis nytt produkt som stadig flere er i ferd med å oppdage. Selv om forbrukerne gjerne ønsker å spise sunt, ønsker de heller ikke å gå på kompromiss med smak og nytelse. Denne balansen treffer Skyr® Luftig blink på.
Flere retailnotiser
-
EET Group lanserer klimapositive IT-forsendelser
-
Prior får ny logo og visuell identitet
-
Louis Vuitton kjøper Birkenstock
-
Jollyroom vokser
-
Element Logic passerte milliarden
-
4 av 10 unge har datoskrekk
-
Bråstopp for grensehandelen i 2020
-
Diplom-Is endrer farge – resirkulerer 130 tonn mer plast i året
-
Posten setter stopp for bestilling av nye fossile varebiler i 2022
-
Åtte av ti matreklamar retta mot barn bryt WHOs retningsliner
-
Lerum fjerner aspartam i sukkerfri brus
-
Schenker øker tog-frekvensen Oslo-Narvik
-
Klager inn TikTok for skjult reklame mot barn
-
IKEA satser på 95.000 sosiale entreprenører innen 2025
-
Instabank venter sterk vekst i 2021
-
Posten får 26 tonns elektrisk lastebil
-
Nortura og Deli de Luca fortsetter samarbeidet
-
Bergans vant prestisjetung pris
-
Årets kjøpmenn i REITAN CONVENIENCE
-
Svakt fall for forbrukertilliten