Jentene på tunet vant Bedriftsutviklingsprisen i landbruket
Den nasjonale Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for 2020 gikk til Jentene på tunet AS. Bedriften har skapt arbeidsplasser, går med godt overskudd og har vunnet internasjonale priser for sine håndlagede sjokoladeprodukter.
Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i 2020 går til Iris og Eivind Aune og alle Jentene på tunet. De slo dermed ostesamarbeidet fra Agder og kompostbedriften fra Rogaland på målstreken. Prisen ble i dag delt ut av landbruks- og matminister Olaug Bollestad på en Facebook-sending i regi av Innovasjon Norge.
Med håndlaget sjokolade basert på de beste råvarer, har Selbu-bedriften Jentene på tunet skapt arbeidsplasser lokalt og får internasjonal anerkjennelse for sine estetiske og velsmakende produkter.
– Jentene på tunet er en verdig vinner og god representant for den spennende kreativiteten og nyutviklingen som skjer i og i tilknytning til landbruket. Vinneren ser muligheter, har pågangsvilje, og gode ferdigheter. De spiller på lag med andre og når imponerende resultater, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.
- Tusen, tusen takk! Vi har ståpels og er 15-20 jenter samla som er superglade her nå, sa Eivind Aune da vinnerbedriften var annonsert.
Rett etter ble Olaug Bollestad overrakt en sjokoladeeske fra Jentene på tunet, med påskriften "Northern Lights - A taste of heaven".
– Salikatt, det var en god sjokolade, sa landbruks- og matministeren da hun smakte på sjokoladen.
– Taste of heaven. Det passer fint for en KrF'er, fortsatte hun.
Med støtte fra Innovasjon Norge bygde ekteparet Aune om driftsbygningen på gården til sjokoladefabrikk. De får stadig flere forhandlere på lista og har vunnet priser i internasjonale sjokoladekonkurranser.
Landbruksministeren lurte på hvorfor ekteparet hadde startet med akkurat sjokolade.
- Det er egentlig ganske tilfeldig. Vi lagde den som dessert på menyen til kurs- og konferansegjester, og så mente gjestene at den var så bra. Så ble det egentlig bare større og større produksjon og til slutt måtte vi legge ned hovedgeskjeften med kurs og konferanse og gå all-in for sjokolade, svarte Iris Aune.
De to andre bedriftene som var nominert til finalen må også nevnes, som veldig gode eksempler på bærekraftige bedrifter med innovative tilnærminger. I Rogaland bidrar Reve Kompost til et mer sirkulært matfat på Jæren ved å gjøre avfall om til verdifulle ressurser. Melkebonden Johan Isak Tveit og Osteverkstedet AS fikk prisen i Agder for samarbeid og produksjon av fersk ost.
Arbeidsplasser og inkludering
Vinneren scorer meget høyt på økonomi, innovasjon, lokal verdiskaping og sysselsetting.
- Vi gjør ikke dette primært for oss selv - men for å skape arbeidsplasser, et tilbud bygda kan være stolte av og et tilbud som faller i smak. Vi vil samle folk i trivelige omgivelser - rett og slett, spre og skape Sjokoladefryd, sier Iris.
Sosial- og miljømessig bærekraft er viktige kriterier for bedriftsutviklingsprisen i landbruket. Bedriften fra Selbu gir deltidsarbeid til en stor gruppe lokal ungdom, og har også vært en arena for arbeidstrening og språktrening for innflyttere til Selbu kommune.
Jentene på tunet jobber bevisst med mangfold når de sysselsetter, og blant de ansatte er det flere med innvandrerbakgrunn.
- Det er gledelig å se at en lokal bedrift jobber med mangfold på denne måten, og bidrar til arbeidsplasser og verdiskaping lokalt. Det at bedriften i tillegg vokser og øker omsetningen hvert år gjør at dette er en meget god vinner av bedriftsutviklingsprisen i landbruket for 2020, sier Inger Solberg, direktør for bærekraft i Innovasjon Norge.
Bedriften har kunnet vise til positive driftsresultater i hele sin unge levetid, og har faktisk doblet omsetningen hvert år siden start. Med dyktighet og kreativitet har de klart å skape produkter med ekstraordinær kvalitet, både smaksmessig og visuelt. De har nasjonal distribusjon og har oppnådd internasjonal anerkjennelse.
Fra tilleggsnæring til 500 forhandlere
Iris Martinsen Aune er den nordnorske kokken og kostholdsøkonomen som har blitt Selbus svar på Willy Wonka. Ektefellen Eivind Aune er gårdsgutten med MBA i Marketing som ofret fjøset for å fullføre sjokoladeeventyret. I sommer åpnet vinnerne Trøndelags flotteste sjokoladefabrikk. Nå ønsker de alle sjokoladeelskere velkommen til gårds, der de blant annet byr på forskjellige smaksvarianter av hovedproduktet Sjokoladefryd.
Jentene på tunet lager håndlaget sjokolade med høy kvalitet basert på de aller beste råvarer. Med utsøkt sans for estetikk setter de kunstnerisk preg på hver bit. Sjokoladen skal være en fryd for øyne og gane.
- Nå nærmer vi oss 500 forhandlere. Vi har nå nesten 30 jenter og et par gutter på tunet og lønningslista, sier Eivind.
Vinnerne har gått fra to til over 500 forhandlere på kort tid. De har vunnet medalje i International Chocolate Awards tre år på rad (2017, 2018 og 2019) og ble «Årets nykommer» under matfestivalen i Trøndelag i 2017 for sin Nordlyssjokolade. I 2020 vant de også to gull, tre sølv og en special award i International Chocolate Awards, og er ifølge juryen “Skandinavias beste sjokolade”.
Vekst og drøm om utlandet
Bedriften har vokst raskt på kort tid. Sammen med Innovasjon Norge har vinneren planlagt og bygd om driftsbygningen til sjokoladefabrikk. Både søker og rådgiver mente 1000 kvadrat driftsbygning ville gi rikelig med plass. Men nå er de i gang med å utvide med nok et bygg.
Selv om mye har skjedd på kort tid føler ekteparet at sjokoladereisen fortsatt er i startgropen. Det er mange muligheter, og de drømmer om å ta sjokoladen utenfor Norges grenser.
- Å spre Sjokoladefryd, det er verdens beste jobb det, sier Iris.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride