JYSK setter mål for bærekraftig bomull
Ved utgangen av 2024 vil all bomull til JYSKs tekstilprodukter enten bli resirkulert eller produsert på en mer bærekraftig måte.
JYSK jobber med ulike tiltak for å redusere den negative påvirkningen på miljøet, og har blant annet sterkt fokus på råvarene som brukes til selskapets produkter.
Derfor setter JYSK nå et spesifikt mål for bomull. Fra slutten av 2024 må all bomull som er kjøpt for produksjon av selskapets tekstilprodukter, være mer bærekraftig.
Mange av JYSKs varer er laget av bomull. Bomull er et naturlig materiale, og har mange gode egenskaper. Likevel er det også utfordringer med bomull, fordi den tradisjonelle dyrkingen krever store mengder vann og insektmidler, noe som er en belastning for miljøet.
- Vi er klare for neste steg i forhold til resten av sortimentet. Vi setter et konkret mål, som inkluderer alle tekstilproduktene våre, sier Rune Jungberg Pedersen, kommunikasjons- og samfunnsansvarlig direktør i JYSK.
Det nye målet vil berøre alle produkter i JYSK, hvor tekstiler utgjør minst 80 prosent av den totale produksjonen. Håndklær og sengetøy er eksempler på tekstilprodukter.
- Det er et åpenbart satsingsområde, og målet inkluderer en betydelig del av sortimentet vårt, sier Rune Jungberg Pedersen.
JYSK definerer bærekraftig bomull som enten organisk bomull, resirkulert bomull eller bomull fra organisasjonen Better Cotton Initiative (BCI).
Samarbeider med Better Cotton Initiative
JYSK er medlem av Better Cotton Initiative (BCI), som er verdens største initiativ for mer bærekraftig bomull.
BCI hjelper bomullsdyrkerne med å gjøre produksjonen mer bærekraftig og lønnsom. Initiativet har opplært mer enn to millioner bomullsdyrkere i hvordan man bygger opp en produksjon der det brukes mindre vann og færre insektmidler. Samtidig er det fokus på sosiale aspekter, for eksempel ordentlige arbeidsforhold.
Bomullen i JYSKs varer stammer blant annet fra Pakistan. I Pakistan har BCIs opplæring av jordbrukere for eksempel betydd at jordbrukerne brukte gjennomsnittlig 15 prosent mindre vann i produksjonen i 2018/19-sesongen enn en gjennomsnittlig jordbruker som ikke er BCI-sertifisert. Samtidig fikk BCI-dyrkerne i gjennomsnitt 11 prosent høyere utbytte av avlingene.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride