Kraftig fall for retail i eurosonen
Mens detaljhandelen i Norge var sterk i Norge i april, var det atskillig verre i eurosonen med et fall på hele 11,7 prosent fra mars, og hele 19,6 prosent lavere enn april i fjor. Det er den største nedgangen på én måned siden statistikkføringen startet i 1995, melder Eurostat.
Det var likevel en mindre nedgang enn markedets forventninger, som kalkulerte med et stup på 15 prosent etter innføringen av nedstengingstiltakene COVID-19 som var bredt innført av medlemslandene, tiltak som nødvnedigvis hadde en sterk innvirkning på etterspørsel og aktivitet.
Det var fall i nesten alle kategorier:
• drivstoff (-27,7 prosent)
• mat, drikke, tobakk (-5,5 prosent)
• non-food (-17,0 prosent)
Hardest rammet var bransjene tekstiler, klær og fottøy, elektriske artikler og møbler.
Derimot gikk netthandelen kraftig opp med hele 10,9 prosent i april.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride