Mer robotplukking etter Covid-19
Element Logic rapporterer om økt etterspørsel etter automatiserte lagerløsninger som følge av Covid-19 utbruddet. Mange bruker krisetiden til å planlegge strategisk for fremtiden.
– Covid-19 har vært en øyeåpner for mange virksomheter som ganske enkelt ikke hadde forberedt seg på store markedsendringer som følge av en pandemi, sier Håvard Hallås, salgsdirektør i Element Logic.
Flere virksomheter er inne i en kritisk periode med reduserte salgs- og besøkstall. Det har ført til at mange har tatt seg tid til å se hva de kunne ha gjort annerledes – og hva som skal deres neste trekk.
Element Logic opplever en økning i forespørsler fra selskaper som nå vurderer robotløsninger eller ønsker å skalere sine eksisterende automatiserte lager.
– Situasjonen har fått mange flere til å innse at planlegging for usikkerhet er nødvendig. Med rett type automasjon er det mye enklere å skalere opp eller ned, og det gjør driften mye mer fleksibel, sier Hallås.
Selv om det fysiske salget har falt etter utbruddet av pandemien, øker nettsalget. Ifølge SSBs tall for mars økte netthandelen i Norge med 29 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
En Element Logic-kunde som har stått godt rustet i denne krisen, er sportskjeden XXL. De er i gang med å utvide robotsystemet på sitt sentrallager på Jessheim med 30 000 nye kasser slik at robotene kan håndtere 150 000 kasser til sammen.
– Robotplukking er 3-5 ganger mer effektiv enn å plukke med truck. Vi har også opplevd redusert salg den siste tiden, men sterk vekst i netthandelen veier delvis opp. For oss har det å ha et fleksibelt og moderne lager vært viktig. Vi var bedre rustet da karantener og regler for sosial distanse ble innført, sa Geir Nielsen, Nordic Warehouse Manager hos XXL.
Utvidelsen vil gjøre det mulig for XXL å flytte alle varer gjennom sentrallageret, og enklere og raskere å sende riktige varer til tomme butikkhyller og til nettkunder.
– Det hjelper oss også å skalere mens vi vokser. Vi har utvidet 7-8 ganger siden vi først automatiserte lageret vårt, uten noen større stopp i driften, sier Nielsen.
Selv om flere av Element Logics kunder rapporterer om stor økning i salget, rapporteres det også om at nye produkter er mer ettertraktet enn tidligere, men også om dramatisk reduksjon i salg og drift.
– Det vi kan se er at Covid-19 situasjonen har fremskyndet prosesser som ellers ville tatt mye lengre tid. Uansett hva situasjonen er for en virksomhet, planlegger mange nå for fremtiden på en måte de ikke har gjort tidligere. Og det er ingen tvil om at automasjon er et nøkkelord for de fleste, sier Hallås.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride