Pris til Agra for familieeierskap

Publisert

Agra, som eier Mills i Norge, Foodmark i Sverige og Stryhns Gruppen i Danmark, mottok i går den prestisjetunge prisen EY Family Business Award of Excellence.

Prisutdelingen er en del av EY Entrepreneur Of The Year, som er verdens største vekstskaperprogram med kåringer i over 60 land.

– Dette er en annerkjennelse både eiere og ansatte vil sette pris på. Vi vet hvem som har vunnet prisen før, og det at kriteriene er både omfangsrike og konkrete gjør oss ekstra stolte, sier konsernsjef Knut K. Heje i Agra. Han representerer familien Heje i femte generasjon, og overtok sjefsstolen i høst, etter å bla. ha vært adm.dir. i Mills.

Juryen sier blant annet dette i sin begrunnelse:

«Agra er et innovativt skandinavisk merkevarekonsern som har utpreget seg som et fokusert næringsmiddel- og ernæringskonsern med sterke merkenavn i alle de skandinaviske landene. (…) Familien har - i motsetning til det vi ser er tilfelle for mange andre familieeide selskaper – investert ytterligere i virksomheten ved å kjøpe ut en internasjonal industriell deleier og er i dag heleid av familien.  

Juryen trekker også frem konsernets engasjement for samfunnsansvar og filantropi, herunder konsernets vektlegging av FNs bærekraftmål i sine strategiske satsninger»

– Jeg føler vi har utviklet en virksomhet som skaper merverdi både for forbrukere, kunder, ansatte og eiere. Med denne prisen blir vi bare enda mer motivert til å fortsette reisen, sier Heje.

Powered by Labrador CMS