Q-Meieriene lanserer nytt beger og kutter 75 tonn plast
Q-Meieriene kutter plast fra et av sine mestselgende produkter. Endringen på 15 millioner rømmebegre vil spare miljøet for 75 tonn plast i året.
Produktsjef Anne Merete Samnøen viser frem det nye begeret.
- Vi jakter hele tiden innovative løsninger for emballasje. Nå lanserer vi et nytt og klimasmart rømmebeger med 30 prosent mindre plast, som også gjør det enklere å redusere matsvinn, sier produktsjef Anne Merete Samnøen.
Plastreduksjonen kommer samtidig som et designskifte og introduksjon av en ny og smart funksjon.
- I tillegg til et nytt utseende, har vi tilført måleriller på innsiden av begeret. Vi har fått tilbakemelding på at folk ønsker å se hvor mye rømme som er igjen i begeret til enhver tid. Med disse rillene blir innholdet mer tilgjengelig og praktisk når man skal lage mat, forklarer hun.
Rømmebegeret har allerede et skrulokk som gjør at produktet tåler å åpnes og lukkes så mange ganger man ønsker. Skrulokket gjør også at begeret er supert til gjenbruk og oppbevaring av matrester, i følge Samnøen.
- Innovasjon på sitt besteJohannes Daae, utviklingssjef i Grønt Punkt Norge, sier han gjerne vil se mer av slike løsninger på markedet.
- Vi i Grønt Punkt Norge synes det er fantastisk når firmaer som Q-Meieriene står på for å kontinuerlig minimere emballasjemengden. Å redusere emballasjen med hele 30%, og fortsatt klare å ivareta matkvaliteten, redusere matsvinn og samtidig sørge for både gjenbrukbarhet og gjenvinnbarhet - det er innovasjon på sitt beste.
Klimapositiv 2030Utfordrermeieriet har satt seg et ambisiøst mål om å bli klimapositiv allerede i 2030. Et av tiltakene for å nå målet er å redusere plastbruken.
- Vi ønsker å være en del av løsningen på et stort problem. Derfor er vår tilnærming at vi steg for steg skal kutte all unødvendig plast fra våre produkter. Vi har fortsatt en vei å gå, men vi ser at mange små endringer gir stor effekt, Q-sjef Bent Myrdahl.
Han forteller at Q-fansen utfordrer med nye idéer, hver eneste dag.
- Vi opplever et sterkt engasjement for klimasmarte løsninger, og spesielt emballasje. Etter innspill fra forbrukerne har vi gjort flere store endringer det siste året. I 2020 introduserte vi blant annet 100 % fornybar melkekartong, vi kuttet målevinduet på melken, og vi har redusert lokket på Skyr®-begrene. I 2021 fortsetter vi, avslutter han.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride