Rekordhøy netthandel - godt kvartal for Posten
Posten har i første kvartal hatt flere dager med pakkevolum på høyde med julerushet
Fjorårets kraftige økning i netthandelen fortsetter inn i 2021. I årets tre første måneder økte pakkevolumene fra netthandel med 61 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Postens justerte driftsresultat ble i første kvartal 427 mill. kroner, en sterk forbedring fra 153 mill. kroner på samme tid i fjor og det sterkeste første kvartalet i Postens historie.
Justert driftsmargin i første kvartal ble 7,1 prosent mot 2,6 prosent på samme tid i fjor.
Samfunnet har endret seg det siste året. Det har også Posten og folks handlevaner. Fjorårets sterke økning i netthandelen har skutt ytterligere fart og Posten har håndtert store pakkevolumer. Det gir vekst innen alle leveringsmåter og spesielt for hjemlevering. Vekst i netthandelen kombinert med kostnadseffektiv drift i hele Norden, samt bedret lønnsomhet innenfor øvrige logistikkområder, har bidratt til et justert driftsresultat på 427 mill. kroner, som er en forbedring på 274 mill. kroner sammenlignet med første kvartal i fjor.
- Det er gledelig å kunne fremlegge det beste første kvartals resultatet i Postens historie. Etter fjorårets sterke vekst i netthandel kan vi konstatere at de nye handlevanene har festet seg og netthandelen skyter ytterligere fart, For Posten har første kvartal vært preget av høy etterspørsel og aktivitet i markedet – omtrent som julerush. Driften har gått på høygir og våre medarbeidere har stått på for å levere med god effektivitet og kvalitet. Jeg vil rette en stor takk til alle medarbeidere, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Rekordhøy vekst i netthandel
Logistikksegmentet økte omsetningen med 244 mill. kroner (5,5 prosent) i første kvartal 2021. Organisk vekst var 9,1 prosent. Justert driftsresultat for segment Logistikk var 361 mill. kroner i første kvartal 2021, en bedring på 261 mill. kroner i forhold til samme tid i fjor.
Postsegmentet reduserte omsetningen med 163 mill. kroner i årets første kvartal som følge av fortsatt volumfall i adressert og uadressert brevpost. Volumet innenfor adressert post ble redusert med 17 prosent i første kvartal 2021, mens volumet på uadressert post ble redusert med 6 prosent. Justert driftsresultat for segment Post var 78 mill. kroner i første kvartal, en reduksjon på 16 mill. kroner sammenlignet med samme tid i fjor. Produktet Norgespakken hadde en positiv resultatutvikling drevet av sterk volumvekst.
For å styrke netthandelstilbudet har Posten til nå plassert ut døgnåpne pakkebokser på over 250 steder i Norge. I løpet av året skal det være plassert Pakkebokser på tusen ulike steder.
I første kvartal startet etablering av en fullautomatisert lagerløsning på logistikksenteret på Berger ved Oslo. I det nye fullautomatiserte lageret vil bruk av robotteknologi og fossilfrie kjøretøy bidra til at netthandlere kan få pakker levert på døren bare noen timer etter at bestillingen er gjort i nettbutikken.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride