Schenker øker tog-frekvensen Oslo-Narvik
Med fokus på miljø, forutsigbarhet og en kostnadseffektiv transport, skal Schenker-toget nå gi enda bedre muligheter for sjømatnæringen i Nord Norge.
Schenker øker frekvens og kapasitet på NRE (North Rail Express), og åpner dermed opp for en økning av volumer med sjømat via Narvik til Oslo, og videre til sluttkunder i Norge, Europa og resten av verden. Videretransporten går med både bil og fly. Sjømat på tog har blitt et pålitelig og godt transportalternativ, og med fokus på bærekraftige logistikkløsninger kan man dra på seg en solid porsjon med god miljøsamvittighet ved bruk av Schenkers eget tog som går i fast rute mellom Narvik og Oslo med avgang hver dag, mandag til lørdag.
For å imøtekomme etterspørselen i markedet økte frekvensen nylig fra fem til seks avganger pr. uke. Dette skal gi god fleksibilitet for kundene i Nord-Norge. Schenker har dyktige lokale transportører som sørger for inntransport fra fiskebrukene til toget. Vær, vind og årstidene byr på utfordringer, så hyppig frekvens og forutsigbarhet bør være et godt bidrag for å sikre transporten for sjømatnæringen.
Nå går toget alle dager unntatt søndag. Selve økningen med èn togavgang sparer norske veier for hele 26 vogntog, så løsningen bidrar godt i miljøvennlig retning.
Schenker ser også at EU sin mobilitetspakke strammer opp forholdene rundt internasjonal transport. Kjøre- og hviletidsbestemmelsene, samt kabotasje og avlønning, er i fokus, slik at konkurranse og rammevilkår forholder seg likt hos transportselskapene i alle europeiske land. Dette sammen med et økende miljøfokus aktualiserer bruk av tog som en kostnadseffektiv mulighet for transport av sjømat fra området.
Flere retailnotiser
-
4 av 10 unge har datoskrekk
-
Bråstopp for grensehandelen i 2020
-
Diplom-Is endrer farge – resirkulerer 130 tonn mer plast i året
-
Posten setter stopp for bestilling av nye fossile varebiler i 2022
-
Åtte av ti matreklamar retta mot barn bryt WHOs retningsliner
-
Lerum fjerner aspartam i sukkerfri brus
-
Klager inn TikTok for skjult reklame mot barn
-
IKEA satser på 95.000 sosiale entreprenører innen 2025
-
Instabank venter sterk vekst i 2021
-
Posten får 26 tonns elektrisk lastebil
-
Nortura og Deli de Luca fortsetter samarbeidet
-
Bergans vant prestisjetung pris
-
Årets kjøpmenn i REITAN CONVENIENCE
-
Svakt fall for forbrukertilliten
-
9 av 10 vil kutte matsvinnet sitt
-
JYSK setter mål for bærekraftig bomull
-
Q-Meieriene lanserer nytt beger og kutter 75 tonn plast
-
Handelen setter fart på 123 nye miljøprosjekter
-
Sunkost ut, Life inn på Kongssenteret
-
Posten styrker hjemleveringstilbudet i berørte kommuner