Schenker øker tog-frekvensen Oslo-Narvik
Med fokus på miljø, forutsigbarhet og en kostnadseffektiv transport, skal Schenker-toget nå gi enda bedre muligheter for sjømatnæringen i Nord Norge.
Schenker øker frekvens og kapasitet på NRE (North Rail Express), og åpner dermed opp for en økning av volumer med sjømat via Narvik til Oslo, og videre til sluttkunder i Norge, Europa og resten av verden. Videretransporten går med både bil og fly. Sjømat på tog har blitt et pålitelig og godt transportalternativ, og med fokus på bærekraftige logistikkløsninger kan man dra på seg en solid porsjon med god miljøsamvittighet ved bruk av Schenkers eget tog som går i fast rute mellom Narvik og Oslo med avgang hver dag, mandag til lørdag.
For å imøtekomme etterspørselen i markedet økte frekvensen nylig fra fem til seks avganger pr. uke. Dette skal gi god fleksibilitet for kundene i Nord-Norge. Schenker har dyktige lokale transportører som sørger for inntransport fra fiskebrukene til toget. Vær, vind og årstidene byr på utfordringer, så hyppig frekvens og forutsigbarhet bør være et godt bidrag for å sikre transporten for sjømatnæringen.
Nå går toget alle dager unntatt søndag. Selve økningen med èn togavgang sparer norske veier for hele 26 vogntog, så løsningen bidrar godt i miljøvennlig retning.
Schenker ser også at EU sin mobilitetspakke strammer opp forholdene rundt internasjonal transport. Kjøre- og hviletidsbestemmelsene, samt kabotasje og avlønning, er i fokus, slik at konkurranse og rammevilkår forholder seg likt hos transportselskapene i alle europeiske land. Dette sammen med et økende miljøfokus aktualiserer bruk av tog som en kostnadseffektiv mulighet for transport av sjømat fra området.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride