Sterkeste desemberprisfall på mat og drikke på fire år
Nye tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer falt med 2,6 prosent fra november til desember 2020. I samme periode, økte prisene på varer og tjenester generelt med 0,4 prosent.
I desember 2020 bidro prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer til å holde prisveksten på varer og tjenester generelt nede.
− Desember er en tilbudsperiode, der prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer vanligvis går ned. Vi må tilbake til 2016 for å se en sterkere prisnedgang enn den som var i desember 2020, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
I perioden 2009-2019 var gjennomsnittlig prisnedgang 1,6 prosent i desember.
− Prisnedgangen på 2,6 prosent er langt sterkere enn den gjennomsnittlige desembernedgangen de siste 10 årene, fortsetter Størksen.
SSBs konsumprisindeks viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer steg med 2,8 prosent i hele 2020. I samme periode steg prisene på varer og tjenester generelt, fratrukket elektrisitet og avgifter, med 3 prosent.
− Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer har vært presset opp av høye importpriser i 2020. I tillegg har hele bransjen vært preget av økte kostnader som følge av koronautbruddet. På tross av dette har hard konkurranse bidratt til å holde prisveksten nede, avslutter Størksen.
Flere retailnotiser
-
1,5 millioner poser med mat unngikk å ende som svinn i 2020
-
Ny direktør i Patentstyret
-
Bergstaden Trelast blir Bygger’n Røros
-
Gir bort julemat til rusavhengige
-
Biltema donerer 2,8 millioner til operasjonsstue i flyktningleir
-
Han fikk Q til å endre Skyr-begeret – sparer 23 lastebiler i året
-
Jernia-sjefen: Tenk deg om to ganger
-
PostNord inne i sin mest hektiske høysesong noensinne
-
Større fall i matvareprisene enn vanlig i november
-
19,5 færre konkurser i detaljhandel
-
Instabank lanserer bilforsikring
-
Vekst i norsk møbeleksport til tross for korona - disse fire kjemper om pris
-
Mindre julehandel selv om mange har spart penger under koronakrisen
-
Små bevegelser i den samlede forbrukertilliten i november
-
Avlyst høstfest ble suksess for Lanullva
-
Brings B2B-kunder skal få mer presis levering
-
Tre av fem nordmenn utsatt for phishing
-
Mester Grønn fjerner mikroplast
-
Matleveringstjeneste legger til rette for digitale julebord
-
2 av 5 ser feilbruk av munnbind hos andre