Tre av fem nordmenn utsatt for phishing
En ny undersøkelse gjennomført av YouGov i samarbeid med Buypass viser at over halvparten nordmenn svarer de har blitt utsatt for forsøk på tyveri på internett i 2020.
Undersøkelse avdekker årsakene til at nordmenn fortsetter å bli frastjålet penger på internett gjennom nettsvindel, kjent som phishing.
– Nesten en femtedel nordmenn har lagt igjen kontonummer, personnummer og annen personlig informasjon på en nettside de ikke aner hvem som eier. Slik får kriminelle tilgang på alt de trenger for å ta pengene til godtroende mennesker som ikke vet hvem de kan stole på. Vi mener derfor det burde bli enklere å se identiteten aktører på nett, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.
Undersøkelsen ble gjennomført av 1.000 respondenter fra hele Norge den 4-8. november. Den viser nesten alle nordmenn handler på nett, og bare fire prosent oppgir at de ikke gjør det.
Flere retailnotiser
-
Diplom-Is endrer farge – resirkulerer 130 tonn mer plast i året
-
Posten setter stopp for bestilling av nye fossile varebiler i 2022
-
Åtte av ti matreklamar retta mot barn bryt WHOs retningsliner
-
Lerum fjerner aspartam i sukkerfri brus
-
Schenker øker tog-frekvensen Oslo-Narvik
-
Klager inn TikTok for skjult reklame mot barn
-
IKEA satser på 95.000 sosiale entreprenører innen 2025
-
Instabank venter sterk vekst i 2021
-
Posten får 26 tonns elektrisk lastebil
-
Nortura og Deli de Luca fortsetter samarbeidet
-
Bergans vant prestisjetung pris
-
Årets kjøpmenn i REITAN CONVENIENCE
-
Svakt fall for forbrukertilliten
-
9 av 10 vil kutte matsvinnet sitt
-
JYSK setter mål for bærekraftig bomull
-
Q-Meieriene lanserer nytt beger og kutter 75 tonn plast
-
Handelen setter fart på 123 nye miljøprosjekter
-
Sunkost ut, Life inn på Kongssenteret
-
Posten styrker hjemleveringstilbudet i berørte kommuner
-
Virke: Nye grensehandelsgrep er viktig