Target har jobbet med idéen om å bruke butikken som leveringspunkt for netthandel siden 2015.

Trend 7: Butikken blir en distribusjonshub

Etter en lengre periode med synkende topplinjer og sviktende bunnlinjer som følge av bransjeglidning, økt netthandel og nye utenlandske aktører var det mange tradisjonelle retailere som fryktet for egen fremtid da pandemien traff verden våren 2019.

Publisert

Retailtrender i ti deler

I denne artikkelserien retter Steffen Larvoll, Head of Business Development i DRIW fokus på de ti viktigste trendene han ser vil skape de største truslene eller mulighetene for norske retailere i årene fremover.

Her er tidligere artikler:

Retailtrend 1

Retailtrend 2

Retailtrend 3

Retailtrend 4

Retailtrend 5

Retailtrend 6

Men etter en litt trå start viste det seg at de aktørene som klarte seg best var de som ikke var avhengige av komplekse verdikjeder. For mange netthandlere har prinsippet om just-in-time (JIT) vært den hellige gral for å holde kostnadene nede, men fysiske butikker eller store sentrallagre med litt for fulle lagre styrt etter just-in-case prinsippet viste seg å være en uvurderlig sikkerhetsbuffer da leveransene fra lavkostland stoppet.

Steffen Larvoll, Head of Business Development i DRIW

Aktører med bredt vareutvalg og store butikklokaler er noen av de som har klart seg best de siste 12 månedene, og i USA har aksjekursen til selskaper som Lowe’s (+140%), Home Depot (+75%) eller Best Buy (+105%) økt mer enn snittkursen for S&P 500 på 43%. Selv verdens største retailer, Walmart, opplevde en dobling i nettsalget sitt, noe som var med på å øke den årlige salgsveksten med $140 milliarder (+6%).

Men den retaileren som fortjener mest skryt i USA er Target. Target har jobbet med idéen om å bruke butikken som leveringspunkt for netthandel siden 2015. Allerede i 2016 koblet de sammen varelagre på tvers av butikkene sine, og i slutten av 2019 rullet de ut en teknologisk plattform for å håndtere kundeordre på tvers av digitale og fysiske salgskanaler. Timingen kunne ikke vært mer perfekt, og i løpet av 2020 har de sprengt alle forventninger og rekorder;

Noen utvalgte resultater fra 2020:

· 10 millioner nye digitale kunder

· 11% salgsvekst i butikkene

· 195% salgsvekst i nettbutikken

· 280% vekst i hjemlevering

· 500% vekst i curbside pickup

· $4 milliarder i omsetningsvekst (+21%)

Det mest imponerende er ikke bare at de har klart å håndtere en fantastisk vekst, men at de samtidig har klart å redusere kostnadene. Plukk av enkeltvarer til forbrukere i kombinasjon med hjemlevering er notorisk kjent for å være store kostnadsdrivere, men for netthandelsordre har håndterings- og distribusjonskostnadene til Target blitt redusert med 30%.

I tillegg til å bruke butikken som en distribusjonshub for å hente kundeordre har også start-up selskapet Shipt, som de kjøpte i 2017, vært en viktig del av suksessen. Det å kunne tilby en kundeopplevelse hvor du har full kontroll på lønnsomhet, leveringstider og varelagre er alle retaileres våte drøm, og det ser ut som om Target begynner å nærme seg denne utopien.

Deres neste strategiske satsning er å tilby en overlegen logistikkplattform til andre retailere i markedet, og i slutten av 2020 signerte de en avtale med Ulta Beauty om å åpne butikker inne i Target sine egne butikker for å tilby sminkeprodukter og skjønnhetstjenester. Markedet har reagert meget positivt så langt og aksjekursen har steget med 30% i 2020, noe som priser Target til $83,5 milliarder.

Powered by Labrador CMS