Trend 8: Automasjon tar steget inn i fysiske butikker
En av de sterkeste trendene som fikk fotfeste i 2020, var etableringen av små automatisert butikklagre i urbane strøk for hurtige leveranser til forbrukere. Løsningen har fått navnet Micro Fulfillment Centers (MFC) og har tatt dagligvarebransjen i USA med storm.
Aktører som Kroger, Stop & Shop, Meijer, Hy-Vee, Fresh Direct, Target, Albertsons, HEB, Walmart og Amazon har alle i løpet av de siste to årene investert i MFC’er for å øke leveringsevnen, redusere kostnader og koble sammen butikk og nettsalg.
De aktørene som har et eksisterende butikknettverk har en ekstra fordel da de kan tilby både muligheten for å hente i eller utenfor butikken, i tillegg til å få det levert hjem. Ikke alle kundereiser er like, og ikke alle ønsker hjemlevering.
En automatisert MFC kan plukke rundt 70-80% av en kundeordre og ha dette klart for henting innen en time. Den resterende andelen må håndteres manuelt, men besparelsene man kan gjøre ved å redusere kravet til menneskelig involvering er betydelig. I en tid med høyt fokus på å redusere smitte er dette også en sterk driver.
Hvis du har opplevd å være tom for favorittpålegget til barna dine en søndag kveld eller manglet en ladekabel til mobilen med lite batteri igjen, er du rimelig desperat etter å finne en butikk som er åpen. Med en MFC kan butikken også operere som en salgsautomat og dekke disse kundebehovene utenom butikkens åpningstider enten det er snakk om kveldstid eller i helger.
I 2020 var det installert 29 slike løsninger rundt omkring i verden, men i løpet av de neste fire årene er det estimert at det vil være rundt 2.100
MFC'er som håndterer varer for ulike retailere. Markedet for slike løsninger er i ferd med å eksplodere og norske Autostore er posisjonert midt i smørøyet for dette vekstmarkedet som forventes å øke fra rundt $136 millioner i 2020 til $5,3 milliarder i 2025.
Det gir en årlig vekstrate (CAGR) på svimlende 104%!